Anyanyelvi szakmai centrum ajánlása 6. téma: Tavaszi virágok

Anyanyelvi szakmai centrum ajánlása

6. téma: Tavaszi virágok

2021. április 12. – 2021. április 16.

Amikor a világ éled,

kizöldülnek mezők, rétek.

Bimbó nyílik,

rügy kipattan,

hancúroznak a szabadban.

(tavasz)

* * *

Sárga berek, sárga alkony,

sárga virág nyílt a parton,

s mintha pletykás tündér volna,

hírül adja: itt a gólya

(gólyahír)

* * *

Teregeti sárga szirmát,

büszkén hordja koronáját.

Zöld levelek körülállják,

mint testőrök, úgy vigyázzák.

(nárcisz)

* * *

Selyempelyhes bóbitámat

hordják a szelek,

Szétfújja egy szusszanással

az ügyes gyerek.

(gyermekláncfű)

* * *

Fehér csengettyűk,

zöld levél alatt,

fejüket ringatva,

földig hajlanak.

(Gyöngyvirág)

* * *

Kertben élek, illatozom, én vagyok a szépek szépe.

Aki letép, jól vigyázzon, tövis karcol tenyerébe!

(rózsa)

Szólások és közmondások

Nincsen rózsa tövis nélkül - nincs az életben hiánytalan, tökéletes öröm, zavartalan boldogság

Földbe gyökerezik a lába – mozdulni sem tus az ijedségtől

Ki sem látszik a földből – nagyon kicsi

Egyik kökény, másik galagonya – mind a kettő egyformán hitvány

Piros mint a rózsa - szép, üde arcú leány

Népszokások, babonás jóslások és hiedelmek

Szt. György nap előtt szedett füvek, gallyak és virágok bírnak csak gyógyító erővel.

Május elsején, ha bodzával föl nem virágozzák a házat: betelepszik, a boszorkány.

Az úrnapi oltárokat díszítő virágok, füvek és faágak, minden betegségek ellen készített fürdők hasznos eszközei.

Mondat fonetikai eszközök használatának gyakorlása

Cél a beszédszituációhoz leginkább illő beszédmód alkalmazása. Mindezt segíthetjük hangerőváltási játékokkal (mondd halkabban, hangosabban), hangsúlyjátékokkal (Emeld fel a kezed! nem ugyanúgy hangsúlyozunk minden esetben és minden szituációban), hangszíngyakorlatokkal (állatok hangjának utánzása különböző hangszínnel) és ritmusgyakorlatokkal.

Ritmusgyakorlatok

A ritmusgyakorlatok segítségével fejleszthetjük a gyermekek beszédét, mozgását, téri tájékozódását (jobb és bal irányokat), illetve az idői tájékozódását is, mivel a mozgás és a beszéd észlelése (és az ezekhez való alkalmazkodás) bizonyos időhatárok között történik, amit a ritmus foglal keretbe.

  • Járás, lépés egyenletes ritmusra - járás közben gyermekdalok éneklése pl.: Aki nem lép egyszerre… - járás közben minden lépésre tapsolás énekléssel együtt - járás közben számlálás egyesével, mindegyikre tapsolás

  • Hangsúlyritmus (járás közben)

  • minden másodikra tapsolás

  • minden harmadikra tapsolás

  • minden negyedikre tapsolás

  • páratlan tapsolás, páros dobbantás

  • 1-3. tapsolás, 4. dobbantás

  • 1-3. dobbantás, 4. tapsolás

  • ti-ti, tá ismétlése

  • egyszerű ritmusok tapsolása egyenletes járás közben

  • Nevek ritmusa - keresztnevek mondogatása ritmusosan, - keresztnevekhez ritmus tapsolása, - ritmushoz nevek kitalálása

  • Kiszámolók mondogatása - kopogtatással, tapsolással, dobbantással; - szavak kettőzésével a mondókák ismételgetése.

  • Versritmusú szólások a kötetlen beszédben - szópárok gondolatba foglalása billeg-ballag, hébe-hóba, éjjel-nappal, girbe-gurba, lári-fári, mende-monda, körbe-körbe; - összefüggő szöveg alkotása szópárok alkalmazásával. - ritmusos szólások gyűjtése, ismételgetése. Pl.: Bársony mellény, üres has! Vastag abrosz, vékony ebéd!

  • Szópárok, szókapcsolatok és szövegek olvasása az időtartam gyakorlására - lópokróc-robotol, parazsat-szállását, dörömböl-csömörről, - szálló szellővel, koromfekete színekkel, gyönyörűen kinyílott.

  • Ki tudja a leggyorsabban, a hangokat pontosan képezve elmondani?

Az a feladat, hogy először lassan, majd egyre gyorsabban, tiszta kiejtéssel elmondjuk.

be-de-be-de-bá ká-ga-ká-ga-lá, be-de-be-de-ba ká-ga-ká-ga-la,

be-de-be-de-bo ká-ga-ká-ga-lo, be-de-be-de-bu ká-ga-ká-ga-lu

(a gyorsasági gyakorlatok a szervek gyors mozgását fejlesztik, a zöngés és zöngétlen msh.-k hallás utáni jól elkülönítését)

  • Ritmusgyakorlatok jól ritmizálható versek mondásával: - erősen ritmizálva a tartalom rovására, - gyengébben ritmizálva a tartalom kiemelésével, - egészen visszafogott ritmusban, elsősorban a tartalomra figyelve.

Weöres Sándor: Bolygó zápor

Bolygó zápor
Libben, táncol,
Suhog a fű sűrűjén, fa ágán.
Kéklő halvány
felhők alján
Kivirul a ragyogó szivárvány.

* * *

Vidor Miklós: Nyelvgyötrők

(részlet)

Roppant bottal
koppantottam,
szöcském csacskán
szökkent,
papnadrágban
kappant fogtam,
macskám fecskét
hökkent.

Derengett,
borongott,
merengett,
szorongott,
kerengett,
dorong ott,
de nem vett
korongot.

* * *

Tarbay Ede: Félnótás nóta

Volt egy legény, Cibere,
Volt néki egy szekere,
Hej Cibere, Cibere,
Hiányzott egy kereke.
Volt egy leány Dilinkó,
Muzsikája tilinkó,
Nem volt, csak fél kótája,
Félig szólt a nótája.
Nótáztak és döcögtek,
Leszálltak, meg fölültek,
Amerre csak kocogtak,
A népek mind kacagtak.

Jó szórakozást, vidám perceket kívánunk!

© 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA