Kurta, mint a huszármente - olyan ruha, ami csak a felsőtestet takarja.
Meggyógyul, mire katona leszel - mondják vigasztalásul a síró kisfiúnak, ha megüti magát.
Zászlót emel magának - dicséri magát.
Könnyű ott vitéznek lenni, ahol nincs ellenség - ha könnyű a feladat, könnyű eredményesnek lenni.
Kitesz a hazáért- megembereli magát.
Hazának a füstje is kedvesebb, mint idegen országnak a tüze- saját hazánkban a legjobb élni.
Nyelvtörők
Sohasem hallottam szebben szóló szép sípszót, mint a Szászsebesi szépen szóló szép sípszót.
Azt mondták a hatalmasok: akinek a hat alma sok, az már ahhoz hatalmas ok, hogy ne legyen hatalma sok!
Számos trufa, anekdota, formula,- novella-, és varázsmese főszereplői vagy szereplői a katonák. Legismertebb népmesék közé tartozik A kőleves, amelyben a hazatérő katona leleményességére irányul a figyelem. A medve és a huszár című mesében az ereje teljében lévő férfi jelenik meg, egyféle humoros tálalásban. A legnépszerűbb mesetípusok között, mint a Mátyás király vagy a Krisztus urunk a földön járt Szent Péterrel típusú novellamesékben is találkozunk katonákkal és obsitosokkal.
Magyar népköltés
Mikor masírozunk? kapitány uram!
"Mikor masírozunk? kapitány uram!"
"Holnapután meg azután:
Csütörtökön ebéd után,
Kedves katonám!"
"Mit eszünk ebédre? kapitány uram!"
"töltött csirkét, friss kenyeret,
Mákos csíkot, bort fehéret,
Kedves katonám!"
"Mit viszünk az útra? kapitány uram!"
"Füstölt sonkát, sült malacot,
szalonnácskát, telt kulacsot,
Kedves katonám!"
Így mennek a gyerekek, (Lassú imbolygás) Így mennek a betyárok, (Jobbra-balra dülöngélés) Így mennek a katonák, (Lassú ügetés) Így mennek a huszárok, (Gyors vágta).
1.Játék
Mátyás király parancsára
Sok gyermeknek biztos ismerős ez a játék is. Mi mondjuk a parancsokat: Mátyás király parancsára ugorj hármat! vagy Mátyás király parancsára szaladj ki a konyhába! Ekkor a gyermeknek végre kell hajtania az utasításokat. Ha viszont csak azt hallják: Ugorj hármat! Szaladj ki a konyhába! Tehát ha nem a király parancsa, akkor nem szabad végrehajtania, vagyis nem csinál semmit. Ha eltéveszti, akkor kaphat egy kis feladatot, például le kell törölnie a port az asztaláról.
2.Játék
Bizalomjáték
A család tagjai párosával állnak, a párok mindkét tagja menetirányban. Az első becsukja a szemét, a mögötte álló a vállánál fogva irányítja bekötött szemű társát úgy, hogy az semmilyen akadályba ne ütközzön.
3.Játék
Folytasd!
Szógyűjtés adott fogalomhoz, természeti jelenséghez. Labda dobálása közben játszható játék.
Körben, vagy szemben állunk, a szülő labdadobással összekötve, dob egy szót egy gyermeknek. A gyermek a labda visszadobásával, új szóval bővíti a fogalomkört. A játék addig tart, amíg a gyerekek találnak új szavakat. Ezután egy új fogalomkörben folytatódik a játék.
pl. huszár, katona, kard, trombita, kokárda
4.Játék
Láthatatlan törzsfőnök
Egy résztvevő kimegy a szobából. Odabent kijelölünk egy Törzsfőnököt. A többiek minden egyes mozdulatát utánozni fogják. A kint lévő játékost behívjuk. Ő megpróbálja kifigyelni, ki a Törzsfőnök, kit utánoz mindenki más. A játék igazán szórakoztató felnőtteknek is, különösen, ha táncmozdulatokkal kísérjük.
5.Játék
Adj király, katonát!
A gyerekeket két csoportba osztjuk. Az egy csoportba tartozó gyerekek megfogják egymás kezét és a másik csoporttal szemben felsorakoznak. A két csoport között 10-20 lépés legyen a távolság, a rendelkezésre álló hely szerint.
A játék elején az egyik csapat átkiabál a másiknak: „Adj király katonát!” A másik csapat így válaszol: „Nem adunk!” „Akkor szakítunk!” „Szakíts ha bírsz!” „Kit vársz?” Itt a védekező csapat megnevez valakit a támadó csapatból.
A megnevezett gyerek nekifut az ellenség láncának. Amennyiben át tudta szakítani a kézfogást, akkor az átszakított játékosok közül az egyiket átviheti magával a saját csapatába. Amennyiben „fennakadt” a kézfogáson, akkor oda kell beállnia. A játék az eddig védekező csapat támadásával folytatódik.
A játék akkor ér véget, ha az egyik csapatban csak egy gyerek maradt. A játék során ügyeljünk arra, hogy ne történjen sérülés egyik csapatban sem.
A játék változatai: A két csapatban választhatunk egy-egy királyt is. A játék során, ha az egyik csapat királyát meg tudja nyerni magának a másik csapat, akkor az a játék végét jelentheti.
A mondóka Borsod megyei változata: „Adj király, katonát, ha nem, pedig magad gyere át!”