Közlekedés
Mint a pók a plafonon,
kicsi pont az égbolton.
Csíkot húzva messze száll,
úgy is hívják, gépmadár.
(repülőkép)
*
Tekereg, kanyarog, átéri a világot, mi az?
(úttest)
*
Négy testvér szalad egymás mellett,
sosem érik utol egymást, mi az?
(kerekek)
*
Négy keréken szaladgál, ha nem figyelsz, rád dudál.
Szíve helyén motor dobog, fékez, megáll, továbbrobog, mi az?
(autó)
*
Erdő úszik a vízen,
– világ a világon –
erdőből rótt palota…
Való ez, nem álom.
(hajó)
*
Kerekes házikót,
Vontat egy vascsikó.
Étele: szén,
Itala: víz,
Téged is
Engem is
Messzire visz.
(vonat)
Nyelvtörők
Kicsi kacsa kicsi kecsege, csíz csacsog-e, kocsi recseg-e?
*
Kicsi Tibi triciklizik iciri piciri triciklin.
*
Gyere Gyuri Győrbe, győri gyufagyárba, gyufát gyújtogatni.
*
Kedden kedvem kerekedett ki kocsikázni Kassára, kocsikázás közben kitört Károly kocsisom két karja.
*
Kedves Kálmán, küldj két kiló kámfort Károly kocsisom karjának kigyógyítására.
*
Sohasem hallottam szebben szóló szép sípszót, mint a Szászsebesi szépen szóló szép sípszót.
Szólások és közmondások
Ki lehetne kergetni a világból - hallani se akar róla
*
A lónak négy lába van, mégis botlik - mindenkit érhet baleset, mindenki hibázhat,
*
A hátulsó kocsikerék könnyebben forog az első után - könnyebb egy jó példa után haladni
*
Lassan járj, tovább érsz - aki kapkod, az többet hibázik
Csináljunk kedvet az olvasásra
Történetek hallgatása és olvasása további kulcsot ad a gyerekek kezébe a nyelv sokszínűségének felfedezéséhez. Ha egészen kicsi kortól kezdve rendszeresen olvasunk fel gyermekeknek, azzal arra ösztönözzük őket, hogy ők maguk is a érdeklődjenek a könyvek iránt. Ha mi olvassuk fel a meséket, azzal megmutatjuk a gyerekeknek, hogy az olvasás remek dolog, ami feltár előttük egy izgalmas történetekkel teli világot.
Észlelés, érzékelést fejlesztő játékok
A sikeres gyermeki teljesítményhez szükséges a részképességeket, az esetleges képességhiányokat fejleszteni leghatékonyabban játékkal tudjuk. A játékszituációban a gyermek érdeklődése, teljesítménye, aktivitása is nagyobb. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, melyek játszva fejlesztik a különböző kognitív, megismerő képességeket – az érzékelés-észlelést.
1.Játék
Tanítsd a bábot beszélni!
Vegyünk egy bábot a kezünkre, majd kérjük meg a gyerekeket, hogy próbálják meg kitalálni, vajon mit mondott a báb. A gyermekeknek segíteniük kell befejezni az elkezdett szavakat.
- majdnem teljes szóból az utolsó hang hiányzik pl: ceruz..., labd..., csokolád..., móku..., repülőgé...,
- majdnem teljes szóból az első hang hiányzik pl: ...ányér, ...utya, ...oller, ...átizsák,
- az utolsó szótag hiányzik pl: fürdőszo..., kará..., fogke..., karfi..., mászó...,
- megadjuk az első szótagot:
Milyen állatra gondolok? macs..., far..., tig..., disz..., med..., cin..., bál...,
Milyen gyümölcsre gondolok? kör..., szil..., cit..., al..., mál..., diny...,
Segít, ha eleinte egy adott témakörön belül (pl: ősz, erdő, állatok) gyűjtögetünk.
Nagyobbaknál elhagyhatjuk a fogalomkör megadását.
- első két hangot adjuk meg pl: bo... (bohóc, bogár,bolha, bokor, bolygó), la... (lakat, labda, lassú, lakás)
- mássalhangzókat emelünk ki a szóból
Melyik jármű lehet? vllms- villamos, vnt - vonat, trlbsz - trolibusz, mtr - metró,
Milyen gyümölcs lehet? krt - körte, bn - banán, csrszny - cseresznye,
- magánhangzókat emelünk ki a szóból
Milyen állatra gondoltam? i a - cica, csiga, bika,
2.Játék
Botmegközelítés
A leszúrt bot vagy a földre helyezett játék köré felállnak a játékosok, "hátra arc"-ot csinálnak, elmennek egy bizonyos távolságra, ahonnét még egyszer megnézik, milyen irányban van a bot. Ha ez megtörtént, szemüket bekötik, és jelre valamennyien elindulnak a bot felé.
Nyertes az, aki megtalálta a botot vagy a letett játékot.
3.Játék
Hangtalan leülés
A két széket előkészítünk. A játékos gyermekek közül egy önként vállalkozó leül az egyik székre, majd bekötjük a szemét. Az egyik társa megpróbál hangtalanul leülni a mellette lévő székre. A csukott szemű gyermek kézfeltartással jelzi, ha meghallotta a társát.
A következő játékban, jelző gyermek lesz, aki hangtalanul le tudott ülni a székre.
4.Játék
Kéztükrözés
A párok szembeállnak egymással és a kezüket tenyérrel szembefordítják partnerük kezével. Először a pár egyik tagja mozgatja mindkét kezét a tenyér síkjában, tetszés szerinti irányban (fel-le, jobbra-balra.
A pár másik tagja tükörként követi kezével ezt a mozgást. Kb. 2-3 perc elteltével a pár tagjai szerepet cserélnek: aki eddig vezető volt, az vezetett lesz, és viszont.
A gyakorlat végén a páronként beszámolnak érzéseikről együttműködésükről, megbeszélik az egész játék tanulságait.
5.Játék
Robotnyelv
"Találd ki mit mond a robot!" Szótagolva mondjuk a gyermeknek a szót,amit aztán a gyerekeknek "össze kell ragasztaniuk", majd ki is kell mondaniuk.
Nagyobbaknak:
Mondjunk két három szót is egymás után a gyerekeknek. Ilyenkor azonban minden szó után álljunk meg, és csak akkor mondjuk a következőt, ha a gyerek bólintott, hogy megértette az előző szót.
Szerepet is cserélhetünk. A gyerek lesz a robot, aki a szülőnek mond valamit robotnyelven.
6.Játék
Titkos nyelv
A játék lényege: a magánhangzó kiemelése egy szóból.
A játék a hallási megkülönböztető képességre építve, fejleszti a magánhangzók időtartamának felismerését, amely a helyesírási készség nagyon fontos része. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy a felnőtt (szülő vagy pedagógus) szépen, ún. helyes ejtéssel beszéljen, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók időtartamát!
A felnőtt helyes ejtéssel kimondja a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzói: i-á.
Ezzel tulajdonképpen elkezdtük gyermekünket helyesen írni tanítani, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós.
7.Játék
Suttogó gyakorlatok
A suttogós játékok a légzést és a tiszta artikulációt is egyaránt jól fejlesztik. A játéknak csak az szülő fantáziája szabhat határt.
A gyermeknek suttoghatjuk a nevét. Lehet állatneveket is suttogni, ebben az esetben a gyerekek úgy jelezhetik, hogy felismerték az adott állatot, hogy hangosan utánozzák a hangját.
A suttogós játék történhet párban: a gyerekek szemben állnak egymással, a pár egyik tagja suttog, a másik hangosan ismétli az adott szót. Az a pár győz, amelyik a legtöbb szót hibátlanul ismétli meg.
A „suttogó posta“ egy olyan játék, amit emberöltők óta szívesen játszanak óvodások. A gyermekek korától függően lehet egy vagy két mondattal, vagy akár csak egy kifejezéssel játszani. Akkor a legjobb móka a „suttogó posta“, ha minél több játékos ül a körben. Az egyik gyerek kitalál valami vicceset és a mellette ülő fülébe súgja azt. Az pedig a mellette ülő következő játékos fülébe súgja azt, amit érteni vélt, és így tovább. Az utolsó a körben hangosan kimondja, amit hallott. Az eredmény gyakran igen viccesre sikerül.