Anyanyelvi Szakmai Centrum ajánlása – közlekedés

Közlekedés

Mint a pók a plafonon,

kicsi pont az égbolton.

Csíkot húzva messze száll,

úgy is hívják, gépmadár.

(repülőkép)

*

Tekereg, kanyarog, átéri a világot, mi az?

(úttest)

*


Négy testvér szalad egymás mellett,

sosem érik utol egymást, mi az?

(kerekek)

*


Négy keréken szaladgál, ha nem figyelsz, rád dudál.

Szíve helyén motor dobog, fékez, megáll, továbbrobog, mi az?

(autó)

*

Erdő úszik a vízen,

– világ a világon –

erdőből rótt palota…

Való ez, nem álom.

(hajó)

*

Kerekes házikót,

Vontat egy vascsikó.

Étele: szén,

Itala: víz,

Téged is

Engem is

Messzire visz.

(vonat)

Nyelvtörők

Kicsi kacsa kicsi kecsege, csíz csacsog-e, kocsi recseg-e?

*

Kicsi Tibi triciklizik iciri piciri triciklin.

*

Gyere Gyuri Győrbe, győri gyufagyárba, gyufát gyújtogatni.

*

Kedden kedvem kerekedett ki kocsikázni Kassára, kocsikázás közben kitört Károly kocsisom két karja.

*

Kedves Kálmán, küldj két kiló kámfort Károly kocsisom karjának kigyógyítására.

*

Sohasem hallottam szebben szóló szép sípszót, mint a Szászsebesi szépen szóló szép sípszót.

Szólások és közmondások

Ki lehetne kergetni a világból - hallani se akar róla

*

A lónak négy lába van, mégis botlik - mindenkit érhet baleset, mindenki hibázhat,

*

A hátulsó kocsikerék könnyebben forog az első után - könnyebb egy jó példa után haladni

*

Lassan járj, tovább érsz - aki kapkod, az többet hibázik

Csináljunk kedvet az olvasásra

Történetek hallgatása és olvasása további kulcsot ad a gyerekek kezébe a nyelv sokszínűségének felfedezéséhez. Ha egészen kicsi kortól kezdve rendszeresen olvasunk fel gyermekeknek, azzal arra ösztönözzük őket, hogy ők maguk is a érdeklődjenek a könyvek iránt. Ha mi olvassuk fel a meséket, azzal megmutatjuk a gyerekeknek, hogy az olvasás remek dolog, ami feltár előttük egy izgalmas történetekkel teli világot.

Észlelés, érzékelést fejlesztő játékok

A sikeres gyermeki teljesítményhez szükséges a részképességeket, az esetleges képességhiányokat fejleszteni leghatékonyabban játékkal tudjuk. A játékszituációban a gyermek érdeklődése, teljesítménye, aktivitása is nagyobb. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, melyek játszva fejlesztik a különböző kognitív, megismerő képességeket – az érzékelés-észlelést.

1.Játék

Tanítsd a bábot beszélni!

Vegyünk egy bábot a kezünkre, majd kérjük meg a gyerekeket, hogy próbálják meg kitalálni, vajon mit mondott a báb. A gyermekeknek segíteniük kell befejezni az elkezdett szavakat.

- majdnem teljes szóból az utolsó hang hiányzik pl: ceruz..., labd..., csokolád..., móku..., repülőgé...,

- majdnem teljes szóból az első hang hiányzik pl: ...ányér, ...utya, ...oller, ...átizsák,

- az utolsó szótag hiányzik pl: fürdőszo..., kará..., fogke..., karfi..., mászó...,

- megadjuk az első szótagot:

Milyen állatra gondolok? macs..., far..., tig..., disz..., med..., cin..., bál...,

Milyen gyümölcsre gondolok? kör..., szil..., cit..., al..., mál..., diny...,

Segít, ha eleinte egy adott témakörön belül (pl: ősz, erdő, állatok) gyűjtögetünk.

Nagyobbaknál elhagyhatjuk a fogalomkör megadását.

- első két hangot adjuk meg pl: bo... (bohóc, bogár,bolha, bokor, bolygó), la... (lakat, labda, lassú, lakás)

- mássalhangzókat emelünk ki a szóból

Melyik jármű lehet? vllms- villamos, vnt - vonat, trlbsz - trolibusz, mtr - metró,

Milyen gyümölcs lehet? krt - körte, bn - banán, csrszny - cseresznye,

- magánhangzókat emelünk ki a szóból

Milyen állatra gondoltam? i a - cica, csiga, bika,

2.Játék

Botmegközelítés

A leszúrt bot vagy a földre helyezett játék köré felállnak a játékosok, "hátra arc"-ot csinálnak, elmennek egy bizonyos távolságra, ahonnét még egyszer megnézik, milyen irányban van a bot. Ha ez megtörtént, szemüket bekötik, és jelre valamennyien elindulnak a bot felé.

Nyertes az, aki megtalálta a botot vagy a letett játékot.

3.Játék

Hangtalan leülés

A két széket előkészítünk. A játékos gyermekek közül egy önként vállalkozó leül az egyik székre, majd bekötjük a szemét. Az egyik társa megpróbál hangtalanul leülni a mellette lévő székre. A csukott szemű gyermek kézfeltartással jelzi, ha meghallotta a társát.

A következő játékban, jelző gyermek lesz, aki hangtalanul le tudott ülni a székre.

4.Játék

Kéztükrözés

A párok szembeállnak egymással és a kezüket tenyérrel szembefordítják partnerük kezével. Először a pár egyik tagja mozgatja mindkét kezét a tenyér síkjában, tetszés szerinti irányban (fel-le, jobbra-balra.

A pár másik tagja tükörként követi kezével ezt a mozgást. Kb. 2-3 perc elteltével a pár tagjai szerepet cserélnek: aki eddig vezető volt, az vezetett lesz, és viszont.

A gyakorlat végén a páronként beszámolnak érzéseikről együttműködésükről, megbeszélik az egész játék tanulságait.

5.Játék

Robotnyelv

"Találd ki mit mond a robot!" Szótagolva mondjuk a gyermeknek a szót,amit aztán a gyerekeknek "össze kell ragasztaniuk", majd ki is kell mondaniuk.

Nagyobbaknak:

Mondjunk két három szót is egymás után a gyerekeknek. Ilyenkor azonban minden szó után álljunk meg, és csak akkor mondjuk a következőt, ha a gyerek bólintott, hogy megértette az előző szót.

Szerepet is cserélhetünk. A gyerek lesz a robot, aki a szülőnek mond valamit robotnyelven.

6.Játék

Titkos nyelv

A játék lényege: a magánhangzó kiemelése egy szóból.

A játék a hallási megkülönböztető képességre építve, fejleszti a magánhangzók időtartamának felismerését, amely a helyesírási készség nagyon fontos része. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy a felnőtt (szülő vagy pedagógus) szépen, ún. helyes ejtéssel beszéljen, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók időtartamát!

A felnőtt helyes ejtéssel kimondja a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzói: i-á.

Ezzel tulajdonképpen elkezdtük gyermekünket helyesen írni tanítani, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós.

7.Játék

Suttogó gyakorlatok

A suttogós játékok a légzést és a tiszta artikulációt is egyaránt jól fejlesztik. A játéknak csak az szülő fantáziája szabhat határt.

A gyermeknek suttoghatjuk a nevét. Lehet állatneveket is suttogni, ebben az esetben a gyerekek úgy jelezhetik, hogy felismerték az adott állatot, hogy hangosan utánozzák a hangját.

A suttogós játék történhet párban: a gyerekek szemben állnak egymással, a pár egyik tagja suttog, a másik hangosan ismétli az adott szót. Az a pár győz, amelyik a legtöbb szót hibátlanul ismétli meg.

A „suttogó posta“ egy olyan játék, amit emberöltők óta szívesen játszanak óvodások. A gyermekek korától függően lehet egy vagy két mondattal, vagy akár csak egy kifejezéssel játszani. Akkor a legjobb móka a „suttogó posta“, ha minél több játékos ül a körben. Az egyik gyerek kitalál valami vicceset és a mellette ülő fülébe súgja azt. Az pedig a mellette ülő következő játékos fülébe súgja azt, amit érteni vélt, és így tovább. Az utolsó a körben hangosan kimondja, amit hallott. Az eredmény gyakran igen viccesre sikerül.

© 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA