Zöld lap: 2020. április 27. - 2020. május 03.
Naptár:
Jeles környezeti napok:
Április 27. Vakvezető kutyák napja
A legtöbb ember és különösen a gyerekek szívéhez is közel állnak az állatok, a kutyusok. Vannak olyan kutyák, amelyek nagyon fontosak, mert a mindennapi életben való boldoguláshoz nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a gazdáiknak! Ilyenek például a vakvezető kutyák.
Ezek a csodálatos kutyák a vak emberek életét könnyítik meg, sőt nemcsak segítőjükké, hanem barátjukká, társukká válnak, és a segítség mellett szeretetet is kapnak tőlük. A vakvezetés egy komoly munka a kutya számára, melyre kiképzés során készítik fel. Fontos, hogy nem veheti játéknak a feladatát, mert ha nem figyel eléggé, megsérülhet a gazdája. A kiképző iskolában megtanulják leküzdeni vadászösztönüket, majd vezetni gazdáikat úgy, hogy elől halad a kutya és úgy vezeti a látássérült embert, hogy kikerülje az akadályokat. Jelzi pl. az ajtót, lépcsőt, segíti a zebrán való átkelést, stb. Nem minden fajta kutya alkalmas erre a feladatra, a Labrador retriever, Golden retriever és a Német juhász kutyák a leginkább megfelelőek erre a célra.
Onnan ismerhetjük fel a vakvezető kutyákat, hogy hám és vöröskereszt jelzéssel vannak ellátva.
Április 30. Méhek napja Magyarországon
„A MÉHEK NAPJÁt 1994-től a Magyar Méhészek Egyesületének kezdeményezésére április 30-án ünnepeljük Magyarországon. Mivel hazánkban sajnálatos módon alacsony a mézfogyasztás, a program nem titkolt célja a méz és a méhészeti termékek megismertetése és megkedveltetése. E napon országszerte mézkóstolókkal, kiállításokkal, filmvetítéssel, játszóházzal várják a méhészek az érdeklődőket.” Neumann-ház – Irodalmi Szerkesztőség
Méhek napja (link)
Szokások, néphagyományok, ünnepek
Május 1. Májusfa állítása
A május elsejei ünnepség egyik legjellegzetesebb eseménye a májusfa állítás volt. (A székelyek jakabfának, hajnalfának, másutt májfának is nevezik).
A májusfa a tavasz, a természet újjászületésének a szimbóluma, de jelenti a lányok elismerését, a nagylányokhoz való tartozást. (május elsejére virradóra szokás állítani a nagylányok háza előtt.)
A legények csoportokba verődve, éjszaka állítják, ami lehet sudár fa vagy zöldellő, virágzó ág. Szalagok, kendők, virágok, üveg bor és más ajándékok is kerülnek rá, néhol egy kis táblát is akasztanak rá, amelyen értékelik a lány „magaviseletét". Ezzel adták a falu tudtára, hogy melyik lány tetszik nekik.
Sok helyütt pünkösdkor vagy május végén „kitáncolják" a fát, vagyis a fát kidöntik táncmulatság keretében, muzsikaszó mellett.
De szokás még a májusi virág küldése is. A legények szépen feldíszített cserepes virágot küldenek annak a lánynak, akinek udvarolnak, s a virág az ablakba kerül.
Május első vasárnapja (május 3.) Anyák napja
Anyák napját május első vasárnapján ünnepeljük. Ezen a szép tavaszi napon a szeretet, tisztelet és a hála érzésének kifejezéseként megajándékozzuk az édesanyákat. Természetesen a nagymamákat és a dédmamákat is felköszöntjük, hiszen ők is anyukák. A gyerekekkel készülhetünk anyák napi vers tanulásával, ajándék készítésével, virággal.
Az ünnep előtt beszélgethetünk a gyerekekkel a családról, az édesanya szerepéről a családban, arról, hogy mi a dolga, feladata, hol dolgozik? Ki szokott neki segíteni a házimunkában? A gyerekek miben tudnak és szoktak-e segíteni neki? Hogyan fejezhetik ki szeretetüket? Hogyan szokták kifejezni anyukájuk iránti szeretetüket? Pl. öleléssel, puszival, kedvességgel, odabújással stb.
Kedves szokássá válhat a családban, ha anyák napjára az édesapa és a gyermek titokban meglepetést készítenek. Elmennek együtt virágot venni, közösen barkácsolnak valamit, vesznek vagy készítenek közösen valami finomságot, vagy együtt megtanulnak egy kedves verset, mondókát.
Felhasznált irodalom: Itt a tavasz, fut a tél, kis méhecske döngicsél – Lukács Józsefné – Ferencz Éva, Flaccus Kiadó Budapest, 2010
Hiedelmek, szólások, közmondások:
A május elnevezése a rómaiak Maius hónapjából ered, a szó feltehetően a föld termését oltalmazó Maia istennő nevéből származtatják, akinek május elsején mutattak be áldozatot. Az e napon tartott ünneplés a majális, a májusi jelentésű latin maialis szóból származik
Május 1. „Éhgyomorra vizet inni újul a tüdő”
Erdélyben szokás volt, a lányok kimentek a forráshoz vagy a folyóhoz ezen a napon arcukat „aranyosvízben” megmosni, hogy szépek és egészségesek legyenek.
„Májusi eső aranyat ér”
A májusi eső nagyon fontos volt a paraszti gazdálkodásban. Ténylegesen a májusban hullott esőre utal, amit nagyon értékeltek a gazdák.
Kukucskáló
Kutyusok 1. (link)
Kutyusok 2. (link)
Hogyan lettem vakvezető kutya (link)
Méhek nyomában (link)
A méhek 21 napos fejlődése 1 percben (link)
Anyai szeretet az állatoknál 1. (link)
Anyai szeretet az állatoknál 2. (link)
Anyai szeretet az állatoknál 3. (link)
Állat szülők és kicsinyeik
Szülők és kicsinyeik (link)
Kísérletek:
Kísérletek az ELTE Etológiai Tanszékén (link)
Furcsa kísérlet – a te kutyád megvédene téged? (link)
Melyik süllyed le? Melyik lebeg?
Öntsünk 1 dl vizet, 1 dl olajat és 1 dl mézet három különböző pohárba, majd kérjük meg gyermekünket, hogy tippelje meg mi fog történni, ha összeöntjük őket. Mikor kialakulnak a folyadékrétegek, megbeszélhetjük, hogy a nagyobb sűrűségű (nehezebb) folyadék lesüllyed a pohár aljára, a kisebb sűrűségű (könnyebb) felemelkedik. A kísérletet látványosabbá tehetjük, ha különböző színű ételfestékkel színezzük a folyadékokat. Különböző anyagokat is kipróbálhatunk, például sót, cukrot, lisztet. Érdemes több folyadékot is kipróbálni, például mosogatószert, tejet, teát, petróleumot, gyümölcslevet. Természetesen csak szülői felügyelet mellett! A folyadékok egymásra öntését óvatosan végezzük, hogy megelőzzük a rétegek keveredését. Érdemes erre a célra egy kanalat használni, vagy egy nagyobb kés lapján végigcsorgatni a folyadékot.
Egy konyhai mérleg segítségével megmutathatjuk, mit jelent az, hogy az egyik folyadék sűrűsége nagyobb, mint a másiké. Egy kis poharat töltsünk sorban szinültig az egyes folyadékokkal, majd mérjük meg a pohár súlyát. Amelyik könnyebb, az fog lebegni a másik felett, ha egymásra öntjük őket.
Vizes-mézes mágnesezés
Eszközök: három pohár, víz, (ét)olaj, méz, gemkapocs, nem túl erős mágnes
Kísérlet menete: az első pohárba vizet, a másodikba olajat, a harmadikba mézet töltünk, mindhárom pohárba teszünk gemkapcsokat, majd mindhárom esetben próbát teszünk.
Tapasztalat: a gémkapcsokat a pohár falán keresztül vonzza a mágnes, a vízben gyorsan, az olajban és a mézben egyre lassabban közelednek.
Magyarázat: a folyadék minősége nincs hatással a mágnesességre, ám a sűrűség meghatározza, milyen könnyen tudnak benne haladni a gémkapcsok.
Virágzó tavirózsa anyák napjára a mosdókagylóban:
Hozzávalók: papír (lehet színes papír is), zsírkréta, olló, tál víz vagy a mosdókagyló
Rajzolj meg, majd vágj ki (itatós) papírból egy virágot. Színezd ki zsírkrétával az egyik felét. Hajtogasd be a virágszirmokat, majd tedd vízre (a NEM zsírkrétás fele találkozzon a vízzel). A virág szirmai lassan kinyílnak. A leggyorsabban az itatós papírból készült virág nyílik ki, ez a leglátványosabb.
Színes papírból is működik
Virágzó tavirózsa (link)
Virág festés
Hozzávalók: néhány szál fehér rózsa, különböző színű ételfesték, néhány váza vagy magas falú pohár, víz és egy olló
Ezzel a kísérlettel a növények nedvkeringését lehet nagyon látványosan bemutatni, azt a folyamatot, ahogyan felszívják magukba az éltető vizet.
Első lépésként önts a vázákba vizet, és az ételfestékekkel fesd különböző színűekre. Ezután az ollóval vágd le ferdén a rózsák szárát, és állítsd bele őket a különböző színűre festett folyadékokba. (Ferdén azért kell vágni, hogy a növény minél nagyobb felületen tudja szívni a vizet.) Néhány óra alatt a színezett víz eljut a szirmokba, és gyönyörűen megfesti a virágokat. A szín erőssége azon múlik, hogy mennyi ideig hagyod a folyadékban a virágot.
Virág festés (link)
Megpróbálkozhatunk azzal is, hogy egy virágot két vagy többszínűre festünk, ebben az esetben a szárat többfelé kell vágni.
Virág festése több színnel (link)
Barkácsolás újra felhasznált anyagokból:
Kutyák WC papír gurigából, és konzervdobozból:
Méh kaptár papírgurigából, méhecske kindertojásból:
Virágok PET palackból, és tojástartóból
Rovarhotel (link)
Készíts rovarhotelt
Játékok:
Vakvezetés:
Kössük be a gyermek szemét, és óvatosan, lassan vezessük körbe az udvaron vagy a lakásban úgy, hogy nem beszélgetünk vele, csak a kezét fogva vezetjük. Ha valamilyen érdekesebb felülethez érünk (valamilyen tárgy, játék – lego, plüss (kemény, puha), fal, fa, toboz, pitypang, stb.), vezessük oda a kezét a felülethez, simítsunk vele néhányszor. Egy-egy tapintás után meg is beszélhetjük, mit érzett, van-e ötlete, mit tapogatott meg? Esetleg a szembekötés előtt megbeszélhetjük, milyen felületeket fogunk majd megmutatni neki, nagyobb gyermekeknek akár 3-5 különbözőt mutathatunk, a „vakvezetés” végén az lesz a feladatuk, mondják el sorrendben, mit simítottak meg!
„Óriásméhecske”:
Milyen színű a méhecske? Keressünk a lakásban sárga, fekete tárgyakat, ruhadarabokat! Melyik színből mennyit találtunk? Alkossunk két halmazt színek szerint! Készítsünk ezekből egy „óriásméhecskét”, alkossunk a tárgyakból egy csíkos mintát a szőnyegen, asztalon! Számoljuk meg, mennyi csíkot tudtunk így alkotni a méhecskének?
Keresd a csíkosat!:
Milyen csíkos tárgyak vannak a lakásban? Gyűjtsük össze mindet! Alkossunk csoportokat (pl. fekete-fehér, színes; kemény, puha; nagy, kicsi), számoljuk meg, melyik csoportba mennyi tárgyat tudtunk helyezni! Idézzük fel, járjunk utána állatos könyvekben, az interneten, milyen csíkos állatokat ismerünk még?
Pollengyűjtés:
Kinek a méhecskéje gyűjti össze a legtöbb virágport? Dobjatok egymás után a dobókockával, adjatok annyi virágport a méhecskéteknek, amennyit dobtatok, a játék végén pedig nézzétek meg, melyik méhecske volt a legszorgosabb!
Nektárgyűjtő játék:
Egy kis edénybe tegyünk citromsárgára színezett vizet, alá vájunk színes papírból virágformát. A műanyag tojástartót/ jégkocka készítőt (ez lesz a kaptár) helyezzük kicsit távolabb, adjunk a gyermeknek (méhecske) egy pipettát és indulhat a nektárgyűjtés!
Lufi táncoltató:
Az anyukák és a gyerekek megfogják egymás kezét és így próbálnak meg egy lufit a levegőben tartani. Zenére is lehet játszani.
Mit érintek?
A gyermek becsukja a szemét, az anyuka pedig valamelyik testrészét odaérinti a gyermek tenyeréhez. A cél, hogy a gyermek felismerje, melyik testrészét érinti az anyukájának. Lehet cserélni is a szerepet.
Tánc az újságpapíron:
A gyermek az anyukájával táncol párban zenére, mégpedig egy kiterített újságpapíron. A zenét néha megállítjuk és ekkor a papírt félbe kell hajtani. Egyre kisebb lesz az újságpapír, így egyre közelebb kerülhet az anya és a gyermeke.
Feladatlapok:
Keresd meg, melyik árnyék melyik kutyához tartozik! Kösd össze a megfelelő képeket!
Vágd ki a képeket a szaggatott vonal mentén, keresd meg, melyik felek tartoznak egy kutyához, aztán egy üres papírra ragaszd fel azokat! Ki is színezheted a kutyás képeket, ha megszáradt a ragasztó!
Vezesd a rovarokat a virágokhoz! Figyelj arra, hogy a ceruzád hegye a szaggatott vonalon maradjon!
Találós kérdés:
Nedves orra szimatol,
Csontot bárhol kiszagol.
Az embernek jó barátja,
Hűen ügyel a házára.
(kutya)
Barchoba:
-
Négy lába van
-
Háziállat
-
Szőrös a teste
-
Nagyon jó a szimata és a hallása
-
Látássérült embereknek sokat tud segíteni
-
Milyen állat lehet ez?
- (vakvezető kutya)
Döngicsélve körbeszállok,
Virágporra rátalálok.
Összegyűjtöm, szedem néked,
Így eheted majd a mézet.
(méh)
Édesanyád gyermeke, de neked nem testvéred, ki az?
(én)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |