Játékgyűjtemény az ELTE óvodapedagógus hallgatóitól - 2.

Játékötletek az Albertfalvai Óvoda Székhelyén gyakorlatukat végző

Eötvös Loránd Tudományegyetemen tanuló óvodapedagógus hallgatóktól

 

1.Játék

Színkereső

A szülő könnyen meg tudja csinálni ezt a játékot. Kell hozzá egy tojástartó, Duplo kockák és a képen látható feladatlap(ok). A gyermeknek a színeknek megfelelően kell a tojástartóba tenni a Duplo kockákat.
Ennek a játéknak kicsit több idő kell az elkészítéséhez, de utána bármikor elő tudja venni a gyermek és tud vele játszani. A formák és a különböző színek teszik igazán csábítóvá a gyermekek számára.

Fejlesztési területek: szem-kéz koordináció, vizuális észlelés fejlesztése.

(Tarnói Noémi I. évfolyam nappali tagozat)

2.Játék

Szín-testrész

Eszközök: nincs

A játék leírása: Körben állunk (ezzel jelöljük ki a játék helyét a gyerekeknek). Sétálni kezdünk az előre kijelölt térben úgy, hogy nem érünk egymáshoz. A játékvezető különböző testrészeket (kisujj, térd, orr, könyök, homlok, csípő stb.) és színeket ( zöld, kék, sárga, fekete, barna, szürke stb.) mond. A gyerekeknek az adott testrésszel kell megérinteniük a társaikat (vagy bármit a térben), aki vagy ami olyan színű. (Kisebbek, saját magunkon is megérinthetik az adott színt.)

Fejlesztési területek: vizuális, auditív és taktilis érzékelés, figyelem, együttműködés

Egyéb: nagycsoportosoknak már konkrétan is meghatározhatjuk, hogy melyik testrészükkel (pl. jobb könyök, bal kéz mutatóujj stb.) találják meg a megfelelő színt. Homogén kiscsoportnál szerencsésebb statikus helyzetből indulni (körben állunk), először felmutatni a meghatározott testrészt és utána keresni hozzá a színt.

(Oláh Enikő I. évfolyam nappali tagozat)

3.Játék

„Nem látok, segíts nekem!”

Eszközök: Egy sál, vagy alvómaszk (a szem bekötözéséhez), bármiféle tárgy (amit szétszórnak a földön)

A játék leírása, menete: Szórjanak szét tárgyakat a földön (törékeny/ veszélyes eszközök nem szabad). A szoba lesz az akadálypálya. A feladatuk, hogy az egyiküknek bekötözik a szemét, a másikuk pedig kivezeti őt a bekötözött szeműt a szobából úgy, hogy nem érhetnek a földön heverő tárgyakhoz. Majd szerepet cserélnek.

Fejlesztési területek: Szabálytartás, együttműködés, bizalom, ön- és társismeret, önérvényesítés, empátia

(Román Eszter Olívia I. évfolyam nappali tagozat)

4.Játék

Építs velünk!

Eszköz: építőkocka, rajzlap, színes ceruza vagy vízfesték, tűfilc

Játék leírása: A játékvezető tetszése szerint egymáshoz illesztett építőkockákat rajzol, amelyeket különböző színnel ki is színez, majd a gyerek elé helyezi az építőkockákat és az elkészített modellt. A gyerek feladata az adott minta alapján építeni az építőkockákból. Építése során figyelembe kell vennie a színeket és a méreteket is.

Fejlesztendő terület: alaklátás, formaállandóság, figyelem, gondolkodás, vizuális észlelés

(Tungli Bernadett: I. évfolyam nappali tagozat)

5.Játék

Mire tízig számolok

Leírás: A játékvezető így kezdi a mondatot: Mire tízig számolok, mindenki... majd befejezi valamivel, és elszámol 10ig. Mire 10re ér, mindenkinek meg kell csinálnia, amit mondott. Pl.: Mire 10ig számolok, mindenki érintsen meg egy polcot! ...-fogja meg valakinek a kezét! ...-üljön rá egy párnára! stb.

Fejlesztési területek: figyelem, térbeli tájékozódás, gyorsaság, beszédértés

Egyéb: Nagyobbaknál lehet olyan szabály, hogy aki először végzi el a feladatot, az mondhatja a következő felszólítást.

(Novák Lili I. évfolyam nappali tagozat)

6.Játék

„Szivárványhíd”

Eszközök: ételfesték, víz, papír törlőkendő, 3 egyforma pohár

Játék leírása: Vegyünk 3 egyforma poharat, kettőbe töltsünk vizet, és ezt színezzünk meg ételfestékkel. A poharakat állítsuk sorba, úgy, hogy az üres legyen középen. Papír törlőkendőt tekerjünk fel, majd tegyük az egyik végét a vizes, a másik végét az üres pohárba. Ugyanígy csináljuk meg a másik törlővel. A színes víz elindul, beszívja a törlő és az üres pohár felé megy. Egészen addig tart, míg mindhárom pohárban egyforma mennyiségű víz nem lesz.

Fejlesztési területek: érdeklődés, figyelem felkeltése és koncentráció fenntartása; vizuális észlelés; színkeverés megtanulása; képzeletalkotás; gondolkodás (ok-okozati, következtető, összefüggések keresése és felfogása); kommunikációs készség (kifejezőképesség, szókincs, mondatalkotás)

( Dániel Dalma I. évfolyam nappali tagozat)

7.Játék

Labirintus

"Ez a játék nagyon gyorsan elkészíthető, nagyon egyszerűen, számtalan féle variációban és többféle nehézségi szinten. A játék lényege, hogy a labirintuson keresztül a Starttól eljuttassa a gyermek a kis gyöngyöt a Célig. Amit én készítettem, annak nagyon könnyű a megoldása, ám egy ennél nagyobb alapra sokkal bonyolultabb minták is felvihetők a nagyobbak számára.

A játék alapja lehet egy kartonlap vagy egy falap, erre lehet ráragasztani a szívószálakat. Már az nagyszerű időtöltés lehet, hogy megtervezzük a gyermekkel a tökéletes labirintus, ezután pedig többféleképpen is megpróbálhatunk eljutni a Célba.

A játék fejleszti a logikus gondolkodást, a figyelmet és az emlékezetet, a képzeletet és a kreativitást.

Azért is tartom ezt egy jó otthoni játéknak erre az időszakra, mert ez nem az a tipikus játék, amiből lehet hasonlót kapni a boltokban, ráadásul minden elkészített darab teljesen egyedi lesz."

(Patonai Viktória I. évfolyam nappali tagozat)

8.Játék

Tavaszi virágcserép

Rajzolás, festés, mintázás,

Eszközök az elkészítéshez: festék, fehér lap, színes lap a cserépnek, olló, ragasztó, törlőrongy, tányér

Fejlesztési területek: kézdominancia, finommozgás, vizuális és taktilis érzékelés, vizuális észlelés, kreativitás

(Molnár Csenge I. évfolyam nappali tagozat)

© 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA