Hírek | 2020. május 3.
Madarak és fák napja
Tavasszal kap levelet,
s ősszel küld csak választ,
de nem egyet, nem is kettőt,
hanem sok-sok százat.
(fa)
Lába földbe, ága égbe,
nyulacska a közepébe.
(bokor)
Fúr-farag, de mégsem ács
kopog, mint a kalapács.
Fák orvosa, doktora,
erdőben az otthona.(harkály)
Az erdőket járja,
nevét kiabálja.
(kakukk)
Szólások és közmondások
Nagy fába vágta a fejszéjét – nehéz dologba kezd, olyasmire vállalkozik, ami meghaladja az erejét
Nő, mint esőben a gomba – gyorsan nő, gyarapszik
Rossz fát tesz a tűzre – csínyt követ el
Ritka madár – nagy ritkaság
Úgy lop, mint a szarka – mindent elemel
Lépked, mint pacsirta a havon – óvatosan,lassan lépked
Olyan a feje, mint egy szarkafészek – bozontos, fésületlen a haja
Nyelvtörők
Faragó Ferike farönköt farigcsál.
Fireg-forog Ferike, faragott favilla van kezibe.
Bemelegítő, ráhangoló, koncentrációt fejlesztő játékok
Beszédkészség fejlesztése
A játékok csoportosan, oldott légkörben, jó hangulatban játszhatók. Alkalmasak a beszédkedv fokozására, a beszédértés és kifejezőkészség fejlesztésére, a nyelvi fantázia kialakítására. Így elősegítjük a gyermek számára a magyar nyelv használatát.
1Játék
A fele sem igaz!
Az elmondott rövid történetben meg kell találni, hogy mi nem igaz.
pl.: Elmentem a játékboltba. Vettem egy elefántot. Amikor kijöttem a boltból, felültem az elefánt hátára és hazamentem.
2. Játék
Folytasd!
Szógyűjtés adott fogalomhoz, természeti jelenséghez. Labda dobálása közben játszható játék.
Körben,vagy szemben állunk, a szülő labdadobással összekötve, dob egy szót egy gyermeknek. A gyermek a labda visszadobásával, új szóval bővíti a fogalomkört. A játék addig tart, amíg a gyerekek találnak új szavakat. Ezután egy új fogalomkörben folytatódik a játék.
pl.: szellő, szél, vihar, orkán vagy eső, zivatar, jégeső, zápor.
Kommunikációs készség és szókincs fejlesztése anyanyelvi játékokkal
Olyan játékötleteket mutatunk, amelyeket a mindennapokba csempészve fejleszthetjük a gyermekek kommunikációs készségét, szókincsét.
A beszélgetés tervezett formában a különböző tevékenységformák részeként is megjelenhet. A tevékenységformák alkalmával e tervezett beszélgetések célja gyakran a célirányos anyanyelvi fejlesztés.
3. Játék
A játék során olyan problémákat vethetünk fel, mint például: Mit tegyek, ha …
-
elkopik a cipőm sarka?
-
nincs játszótársam, de játszani szeretnék?
-
elveszik a játékomat?
-
új játékot szeretnék, de az anyukám nem veszi meg?
-
télen cseresznyét szeretnék enni?
4. Játék
A játék egy másik változata a Mi történik akkor, ha …? című. Ebben az esetben az élethelyzetek megélésében bekövetkező különböző feltételek következményeinek megkeresése, megfogalmazása a cél.
Például: Mi történik akkor, ha …
-
nem mosunk kezet evés előtt?
-
kőre ejtek egy csészét?
-
nem szedjük össze a szemetet?
-
nem pakoljuk össze a játékokat alvás előtt?
-
beteg vagyok, és nem akarom meginni a gyógyszert?
-
nem etetjük meg a halat az akváriumban?
-
nem locsoljuk meg a cserepes virágokat?