Az Anyanyelvi Szakmai Centrum ajánlása - madarak és fák napja

Madarak és fák napja

Tavasszal kap levelet,

s ősszel küld csak választ,

de nem egyet, nem is kettőt,

hanem sok-sok százat.

(fa)

Lába földbe, ága égbe,

nyulacska a közepébe.

(bokor)

Fúr-farag, de mégsem ács
kopog, mint a kalapács.
Fák orvosa, doktora,
erdőben az otthona.
(harkály)

Az erdőket járja,
nevét kiabálja.

(kakukk)

Szólások és közmondások

Nagy fába vágta a fejszéjét – nehéz dologba kezd, olyasmire vállalkozik, ami meghaladja az erejét

Nő, mint esőben a gomba – gyorsan nő, gyarapszik

Rossz fát tesz a tűzre – csínyt követ el

Ritka madár – nagy ritkaság

Úgy lop, mint a szarka – mindent elemel

Lépked, mint pacsirta a havon – óvatosan,lassan lépked

Olyan a feje, mint egy szarkafészek – bozontos, fésületlen a haja

Nyelvtörők

Faragó Ferike farönköt farigcsál.

Fireg-forog Ferike, faragott favilla van kezibe.

Bemelegítő, ráhangoló, koncentrációt fejlesztő játékok

Beszédkészség fejlesztése

A játékok csoportosan, oldott légkörben, jó hangulatban játszhatók. Alkalmasak a beszédkedv fokozására, a beszédértés és kifejezőkészség fejlesztésére, a nyelvi fantázia kialakítására. Így elősegítjük a gyermek számára a magyar nyelv használatát.

1Játék

A fele sem igaz!

Az elmondott rövid történetben meg kell találni, hogy mi nem igaz.

pl.: Elmentem a játékboltba. Vettem egy elefántot. Amikor kijöttem a boltból, felültem az elefánt hátára és hazamentem.

2. Játék

Folytasd!

Szógyűjtés adott fogalomhoz, természeti jelenséghez. Labda dobálása közben játszható játék.

Körben,vagy szemben állunk, a szülő labdadobással összekötve, dob egy szót egy gyermeknek. A gyermek a labda visszadobásával, új szóval bővíti a fogalomkört. A játék addig tart, amíg a gyerekek találnak új szavakat. Ezután egy új fogalomkörben folytatódik a játék.

pl.: szellő, szél, vihar, orkán vagy eső, zivatar, jégeső, zápor.

Kommunikációs készség és szókincs fejlesztése anyanyelvi játékokkal

Olyan játékötleteket mutatunk, amelyeket a mindennapokba csempészve fejleszthetjük a gyermekek kommunikációs készségét, szókincsét.

A beszélgetés tervezett formában a különböző tevékenységformák részeként is megjelenhet. A tevékenységformák alkalmával e tervezett beszélgetések célja gyakran a célirányos anyanyelvi fejlesztés.

3. Játék

A játék során olyan problémákat vethetünk fel, mint például: Mit tegyek, ha …

  • elkopik a cipőm sarka?

  • nincs játszótársam, de játszani szeretnék?

  • elveszik a játékomat?

  • új játékot szeretnék, de az anyukám nem veszi meg?

  • télen cseresznyét szeretnék enni?

4. Játék

    A játék egy másik változata a Mi történik akkor, ha …? című. Ebben az esetben az élethelyzetek megélésében bekövetkező különböző feltételek következményeinek megkeresése, megfogalmazása a cél.

    Például: Mi történik akkor, ha …

    • nem mosunk kezet evés előtt?

    • kőre ejtek egy csészét?

    • nem szedjük össze a szemetet?

    • nem pakoljuk össze a játékokat alvás előtt?

    • beteg vagyok, és nem akarom meginni a gyógyszert?

    • nem etetjük meg a halat az akváriumban?

    • nem locsoljuk meg a cserepes virágokat?

    5. Játék

    A tevékenységek során alkalmazott fejlesztő beszélgetés egy altípusa a Véleménynyilvánítás című játék. Ebben az esetben egy olyan rövid kis történetet mesél, amelyben gyermekek közötti konfliktushelyzet jelenik meg, s ehhez kapcsolódóan kell a gyermekeknek véleményt formálni.

    Például 4-5 éveseknek:

    Marci véletlenül magára öntött egy pohár kakaót. Ezért Ábel kicsúfolta. Évi azonnal konyharuháért szaladt, letörölte Marci ruháját, és közben vigasztalta a síró

    © 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA