
HÚSVÉT
Se abroncsa, se dongája,
Mégis mintha hordó volna.
Kívül fehér, könnyen törik.
Ha világra hozója
Néhány hétig melengeti,
Élet támad benne,
S a hordó megnyílik.
(tojás)
Hosszú bojtos füle van,
gyors és fürge lába,
sárgarépát eszeget, zöld rét a hazája.
(nyúl)
Sárga tollal ékeskedik,
sárga a lába, azt mondja csip-csirip,
tyúkanyó a mamája.
(csibe)
Csengő cseng a nyakában,
kint legel a határban.
Türelme nagy, orra pisze,
puha gyapjú göndör szőre. (bárány)
Szólások és közmondások
Derült meleg húsvét napján, meglátszik ősszel a gazdán. (Jó termés lesz.)
Kellemes, mint húsvét napján a keszőce. (Keserves, ha más étel nincs.)
Szelíd, mint a húsvéti bárány. (Békés, jámbor ember.)
Olyan, mint a hímes tojás. (Érzékeny, sértődős.)
Hallgat, mint nagypénteken a harang. (Egy szava sincs.)
Játsszuk el az érzelmeinket!
A gyerekek tevékenységeik folyamán rengeteg témát járnak körül, s közben észrevétlenül csiszolódnak, mint a drágakövek. Ezekben a játékokban nem a produkció a lényeg, hanem maga a folyamat, az együttlét, a közös élmény, a játék.
1.Játék
Mimikai gyakorlatok
- Fejezzük ki arccal: -vidám vagyok, -gondolkodom, -haragszom, -mérgelődöm, -csodálkozom valamin.
- Feleleveníthetjük valamilyen emlékünket, élményünket!
2.Játék
Néma kiáltás
A játszó személy kiáll a többiek elé és kiált valamit, ám hang nélkül. Arckifejezésével, esetleg a szavak formálásának mímelésével, gesztusokkal segítheti társait. Ha a többiek nem tudják megfejteni, akkor bemutathatja ugyanazt hanggal is.
3.Játék
Bizalomjáték
A család tagjai párosával állnak, a párok mindkét tagja menetirányban. Az első becsukja a szemét, a mögötte álló a vállánál fogva irányítja bekötött szemű társát úgy, hogy az semmilyen akadályba ne ütközzön.
4.Játék
Tükörjáték
(Mimetikus játékok: cselekvést, stilizáló mozgásokat utánzó játékok)
Egy sorban állnak a játékosok, velük szemben a vezető. A vezető elmozdul, fintort vág vagy gesztikulál, s a vele szemben állók, mintha tükörben látnák, utánozzák.. Variálni lehet úgy, hogy a család tagjai két sorban állnak egymással szemben. A vezető utasítására az egyik sor kezd, a másik utánoz, majd fordítva.
A téri tájékozódás fejlesztésére szolgáló anyanyelvi játékok
A téri tájékozódás fejlesztése történhet saját testen, a saját testből kiindulva, térben apró tárgyakkal és a téri irányokat felismerhetjük síkban is.
Gyermekeknek ismerjék meg testrészeiket (fej, nyak, váll, törzs, hát, has, mell, derék, lábak-karok, majd később: csukló, könyök, tenyér, kézfej, térd, comb, boka, sarok, talp) először saját testükön, majd más testén is.
Ez vagyok Én! / testrész mondóka
Ez a szemem, ez a szám.
Ez meg itt az orrocskám.
Jobbra-balra két karom.
Forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
Ha akarom, ugrálok.
Zöld erdő / Arcsimogató
- az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted
Zöld erdő (haja)
Sík mező (homloka)
Pillangó (szemei)
Szuszogó (orra)
Tátogó (szája)
Itt lemegy (nyakához)
Itt megáll (hasához)
Itt a kulacs, itt igyál!
Nyuszi fülét hegyezi, (kezünkkel megsimogatjuk a fülünket)
Nagy bajuszát pödöri, (megpödörjük a bajuszunkat)
Répát eszik, rop, rop, rop, (úgy teszünk,mintha rágnánk a répát)
Nagyot ugrik, hopp, hopp, hopp. (ugrálunk egyet)
Mit írok a hátadra?
Jó kis csiklandozós játék, nehéz kitalálni és jókat lehet rajta kuncogni. Kicsiknek
