Nyár
Úton megyen, nem poroz,
Vízen megyen, nem csobog,
Nádon megyen, nem suhog,
Sáson megyen, nem susog,
Eső éri, nem ázik,
Ha fagy éri, nem fázik.
Mi az?
(Napsugár)
Se oldala, se feneke,
Mégis megáll a víz benne.
Mi az?
(Felhő)
Reggel hidegen felfrissít,
este melegen tisztít,
egyszer locsog, máskor csobog.
Mi az?
(víz)
Mi megy árnyék nélkül?
(víz)
Neked is van. Nekem is van.
Fűnek is van. Fának is van.
Ha én állok, az is áll.
Ha én járok, az is jár.
Vízen átmegy száraz lábbal,
De nem bír az égő lánggal.
Este hosszú. Délben kurta.
Falon néha igen furcsa!
Az árnyékban nem leled, találd ki, hogy mi lehet
(árnyék)
Nyelvtörők
Jó nyár jár rája.
Egy meggymag, meg még egy meggymag az két meggymag.
Meggymag! Szelíd meggymag vagy, vagy vad meggymag vagy?
Répa, retek, mogyoró, korán reggel ritkán rikkant a rigó.
Peckes cickány-fickó picike kocka-vacka.
A kövér kuvik a vak kivi kovakövére kíváncsi.
Sohasem hallottam szebben szóló szép sípszót, mint a Szászsebesi szépen szóló szép sípszót.
Kőkapui kapukő, kapukőben laputő, laputőből lapu nő, lapus lesz a kőkapui kapukő.
Szólások és közmondások
Foga van a napnak - melegen süt
Hasára süt a nap - lusta
Leáldozott a nap - vén
Megfogta a napot - napsütött, barna
Napnál ebédelt, holdnál vacsorált - koplalt
Napfényt hoz az életébe - jobbá teszi az életét
Élete napsugara - nagyon fontos számára
Hét ágra süt a nap - ragyogó idő van, szépen süt a nap
Napnál is világosabb - állításunk bizonyításakor szoktuk mondani
Egy fecske nem csinál nyarat - vannak dolgok, amelyek elintézésére egymagunkban nem vagyunk elegendők
Tiszta, mint a nap - figyelemreméltó, különösen tiszta
Bemelegítő, ráhangoló, koncentrációt fejlesztő mozgásos játékok
1. Játék
Dupla, dupla, ez, az
Páros játék. A gyerekek egymással szembefordulva tapsolnak úgy, hogy először összeütik kétszer az ökölbe hajlított ujjaikat, és azt mondják: dupla dupla, azután a tenyerüket egyszer, és azt mondják: ez; majd a tenyerüket kifordítva, és azt mondják: az. Ezt sokszor és egyre gyorsabban megismételtetve játsszuk.
2. Játék
Gumiember
Párokban játszunk. A pár egyik tagja a gumiember (számára feszítő-lazító gyakorlat lesz ez a játék). Társa először felpumpálja a gumiembert (hangos be és kilégzésekkel – tehát számára játékunk légző gyakorlat), amíg az tele nem lesz levegővel, vagyis meg nem feszül minden porcikája, majd kihúzza a dugót. A dugó nagyon kicsi, lassan áramlik kifelé a levegő. Ahogy fogy a levegő, a gumiemberek fokozatosan elernyednek, s végül elterülnek a földön.
Fontos a lassúság, a folyamat koncentrált követése.
3. Játék
Összehangoló játék
A gyerekek felállnak, a játék során felváltva kell tapsolniuk és dobbantaniuk. Először 5 tapsolással kezdünk – majd 5 dobbantás (váltott lábbal)
Aztán 4 tapsolás – 4 dobbantás ..... stb. egészen 1 tapsolás – 1 dobbantásig.
Itt azonban nem ér véget a játék, hanem megfordul!
Újra 1 tapsolás – 1 dobbantás következik, s egészen 5 tapsolás – 5 dobbantásig folytatódik
4. Játék
Járványjáróka
Kezdjünk el sétálni a térben lassan, kedvünk szerint. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy valamelyik testrészünk „megbolondult”: valami furcsa mozgás jött rá.
Így, ezzel a” kórsággal” sétálunk tovább, míg össze nem találkozunk valakivel, akinek más a baja. Jól nézzük meg, neki mije és hogyan „bolondult meg”, és miközben kezet fogunk vele, cseréljünk betegséget. Azután menjünk tovább, s keressünk magunknak újabb „kórságot”!
Vicces és bohóckodós játék.
Beszédmegértés fejlesztése anyanyelvi játékokkal
Beszédmegértésen, az elhangzó szavak, szókapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentésének, tartalmának megértését értjük. A jó beszédértés alapvető fontosságú gyermek olvasási képességének fejlesztéséhez. A gyermekeknek meg kell tanulniuk a hangok észlelését, létrehozását, majd a szavak megértését, produkcióját.
Szintjei:
- Szóértés, ami azt jelenti, hogy a gyermek nem csak megismételni képes a hallott szót, hanem tisztában van a jelentésével is.
- Mondat értés, melynek során a gyermek a hallott szavakat szószerkezetekké kapcsolja össze.
- Szövegértés, ami már a logikai kapcsolatok, részletek összefüggéseinek megértését jelenti.
Fontosak és hasznosak a család életében a spontán beszélgetések, a gyerekeket érdeklő témákról, eseményekről. Lehet szemtől - szemben helyzetben, háttérbeszélgetésként, valamilyen tevékenység pl: rajzolás, öltözés közben, és beszélgethetünk családi fotókról.
5. Játék
Milyen a kedvem?
A kisebb gyermekek beszédértését nagymértékben befolyásolja a gesztus, a mimika. Fontos,hogy ezeket a metakommunikációs jegyeket is megfelelően tudják értelmezni. Ennél a játéknál mutatunk a gyermeknek egy-egy érzelmet kifejező arckifejezést, jellegzetes mozdulatot, testtartást, és ki kell találniuk, milyenek vagyunk. Aki szeretné, maga is megpróbálhatja utánozni ezeket.
Pl: Legyetek mérgesek! Mit csináltok amikor csodálkoztok? Hogy mutatjátok meg, hogy vidámak vagytok?
6. Játék
Verselős - éneklős - színezős
Rajzoljunk egy lapra gyümölcsöket, s tegyük a gyermek elé az asztalra. Majd mondjuk el a következő versikét:
„Saláta-bokorba
terem a kis udvarba.
Méz-körte, vaj-alma
terem a hegyoldalba.
Gyere, tartsad kicsi sapkád,
adok érett, piros almát.
Gyere, tartsad kicsi kendőd,
adok édes, puha szőlőt.”
A vers elmondása után, kérjük meg a gyermeket arra, hogy színezze ki azokat a gyümölcsöket, amelyek a versben szerepeltek. Ha nehezen boldogul, mondjuk el újra a versikét, ezúttal soronként.
Hasonlóképpen lehet játszani több ismert gyermekdallal, gyermekverssel.
Pl: Háp, háp, háp jönnek a kacsák... Én elmentem a vásárra fél pénzzel...
7. Játék
Kitalálós játék
"Találd ki, hogy mire gondolok!" Kezdetben a gyermek előtt lévő képekből vagy képeskönyvből válasszunk egyet, és mondjunk el minél több dolgot róla. A gyermek próbálja meg kitalálni, hogy mire gondoltam. Ha kitalálta, mutassa meg a képet.
Pl: Amire gondoltam, egy játék, közlekedési eszköz. Két kereke van és hajtani szoktuk az egyik lábunkkal.
Nagyobbaknál, kép nélkül játsszuk.
8. Játék
Szem-füles
"Ha olyan dolgot mondok, amit hallunk a fülünkkel, fogjátok meg a fületeket! Ha nincs hangja, és a szemünkkel látjuk csak, akkor mutassatok a szemetekre! (csináljatok úgy, mintha távcsőbe néznétek)
Pl: rádió - fül, tulipán - szem, furulya - fül, mesekönyv - szem,
Próbáljuk meg fordítva is!
Mutassunk a szemünkre és a gyermek mondjon valamit, aminek nincs hangja.
Mutassunk a fülünkre és a gyermek mondjon valamit, aminek hangja van.
Nagyobbaknak:
Nehezíthetjük a feladatot, azzal, hogy olyan dolgokat mondunk aminek íze van. Akkor, a gyermek tegye a szájára a kezét!
Pl: méz, csoki, paradicsomleves,
További nehezítés, ha bevonjuk a játékba a szaglást is! Akkor a gyermek fogja be az orrát!
Pl: parfüm, fahéj, gyöngyvirág, benzin, sütemény,
9. Játék
Igaz-Hamis
Közös képnézegetés közben, mondunk valamit a képről. A gyermeknek ki kell találnia, hogy amit hallott, igaz vagy hamis. Mondhatunk vicces dolgokat is. Játék közben szerepet is cserélhetünk.
10. Játék
Rendrakós játék
A játékom elpakolása közben mondjuk a gyermeknek, hogy melyik játékot hova tegye.
Pl: Vedd le a szekrényről a macit és tedd az ágyra!
Nagyobbaknál igyekezzünk a helyhatározók minél szélesebb skálájával megismertetni a gyereket. Használjuk a mellé, fölé, alá, mellette, közötte, ....stb. kifejezéseket.