Mesterségek
Cipőt, csizmát talpalok
Kipp - kopp kopogok
Találd ki, hogy ki vagyok?
(cipész, suszter)
Kócos hajat rendbe hozom,
Az ollómmal belenyírok,
S mindjárt fel is csavarintom
(fodrász)
Hálóval és horoggal
Kifogom a halakat.
(halász)
Sok szép szint kavarok,
Ecsetemmel pingálok,
S megfestem a világot.
(festő)
Én viszem a híreket,
Újságot és levelet.
(postás)
Nyelvtörők
Derengett, dorongott, merengett, szorongott, kerengett dorong ott, de nem vett korongot.
Mit sütsz, kis szűcs? Tán sós húst sütsz, kis szűcs?
Sárga bögre, görbe bögre.
Csepregi csikós itat a Tiszán, sárga selyem csengő cseng a csepregi csikós csinos csikaja nyakán!
Azt mondták a hatalmasok: akinek a hat alma sok, az már ahhoz hatalmas ok, hogy ne legyen hatalma sok!
Sohasem hallottam szebben szóló szép sípszót, mint a Szászsebesi szépen szóló szép sípszót.
Csengeri csikós itat a Tiszán, három cserépcsengő cseng a csengeri csikós csikójának a nyakán.
Jól járnak a molnárok mikor jó nyár jár rájok.
Lakatos lakatolt a lakatozott lakaton.
Bent sincs kuncsaft, künn sincs kuncsaft. Boltban pang, csőd csüng, koccintsunk csak!
Az ibafai papnak fapipája van, ezért az ibafai papi pipa papi fapipa.
Szólások és közmondások
Nagy fába vágta a fejszéjét – nehéz dologba kezd, olyasmire vállalkozik, ami meghaladja az erejét
Kemény fából faragták – erős, edzett, kitartó ember
Egy hajóban eveznek – egy véleményen, egy szándékkal vannak
Szakad róla a víz – erősen izzad
A munka nemesít - a munka ápolja, építi a testet és a lelket
Munka után édes a pihenés - munka után jólesik pihenni
Az építés kérdése (Gárdonyi Géza nyomán)
A gyerekek házat építettek a kertben. Arra megy nagyapó és megáll.
– Szép, szép – mondja –, de látom, nem tudjátok az építésben a fődolgot.
– Mi az, nagyapó?– Azt kell tudnotok, hová teszi a kőműves legelőször a téglát, mikor házat épít.
– A fenekére? A lapjára?
– Nem oda.
– Az árokba?
– Oda se.
– Az alapkőre.
– Se nem ide, se nem oda, hanem maga elé.
Szókincsbővítő játékok
A szókincsbővítés szorosan kapcsolódik a kognitív műveletekhez (pl. analízis, szintézis, kategorizálás, egyeztetés, megkülönböztetés, analógiás gondolkodás). Jól tudjuk, hogy a nyelvileg pontosabban, helyesebben, gazdagabb szókinccsel beszélő gyermek gondolkodása is fejlettebb, árnyaltabb. A gyermekek passzív és aktív szókincse egyaránt gyarapítást kíván. A passzív szókincs fejlesztésekor az a célunk, hogy a gyermek elsajátítsa a szó jelentését. Az aktív szókincs esetén pedig az, hogy használja, alkalmazza a szavakat.
1.Játék
Szólánc
Játékleírás: A szólánc játékoknak sok változata van. Mindegyik lényege az, hogy mindenkinek egy szót kell mondania vagy írnia bizonyos szabály szerint.
-
Kiválasztunk egy hangot vagy betűt, majd olyan szavakat kell gyűjteni, amelyek ezzel kezdődnek.
-
Lehet szűkíteni a kört, például csak főneveket, élőlényeket, gyümölcsöket, híres embereket, földrajzi neveket stb. mondani.
-
A kiválasztott hanggal vagy betűvel végződő szavakat gyűjtetünk.
-
Amilyen betűvel vagy hanggal végződik a szó, a következő ugyanolyannal kezdődjön.
-
Olyan szavakat gyűjtetünk, amelyekben kétszer fordul elő az adott hang vagy betű.
-
Érdekes hangkapcsolatokat vagy betűkapcsolatokat tartalmazó szavakat gyűjtetünk, például a szó közepén legyen rf hang- vagy betűkapcsolat: karfiol, férfi, karfa,
Játékváltozat: Játszhatjuk a játékot hangok vagy betűk helyett szótagokkal is. A te szavad azzal a szótaggal kezdődjön, amellyel az enyém végződik: kályha – hajó – jóság.
(Ez a változat fejleszti a szótagolás képességét és a helyesírási készséget is.)
A játékot minden korosztálynak javasoljuk. Az alkalmazásban vegyük figyelembe a gyermekek tudásszintjét és a játék nehézségi fokát.
2.Játék
Mire gondolok, ha azt mondom...?
Játékleírás: Ebben a gyakorlatban a mássalhangzókat csak önmagukban hangoztatjuk.
A szó kitalálását segíthetjük azzal, hogy a legfontosabb ismertetőjegyeket is megemlítjük (pl. sz, l, g – a lányok a hajukba kötik, vagy csomagot kötünk át vele – szalag).
pl: g,m,b - gomba l,p,t - lapát k,n,l,- kanát t,j,s, - tojás
A játékot 6-7 éveseknek ajánljuk.
3. Játék (Mondatalkotást fejlesztő játék)
Tulipán
Sokszor vagyunk olyan helyzetben, hogy nem jut eszünkbe egy dolog neve, ilyenkor töltelékszóval helyettesítjük. Ezt használjuk ki ebben a játékban. Szükségünk lesz különböző képekre, amelyek állatokat, növényeket, tárgyakat ábrázolnak. Az egyik játékos húz egy képet (csak ő láthatja), és megpróbálja körülírni úgy, hogy a kitalálandó dolog neve helyett mindig a tulipán szót mondja (természetesen a kulcsszó lehet bármilyen más szó is). A többi játékos igyekszik kitalálni, hogy mit is ír körül a társuk. Kezdetben egyszerű mondatokat alkossanak a gyermekek, például A tulipán fél a cicától. A játék addig tart, amíg valaki ki nem találja a megfejtést.
Játékváltozat: A gyermekeknek kell gondolniuk egy dologra, és ezt kell körülírniuk. Számolni tudó gyerekekkel pontozhatunk is, például öt pontot kap az, aki az első mondat után kitalálja, hogy mi volt a rózsabokor; négy pontot, aki a második mondat után; és így tovább.
4.Játék
A mi állatkertünk
Csomagolópapírra rajzoljunk egy állatkertet, állatok nélkül.
" Ez a mi állatkertünk. Még nem laknak benne állatok. Segíts nekem! Milyen állatokat hozzunk az állatkertbe?" Berajzolhatjuk a gyermek általmondott állatok képét vagy már előzőleg összegyűjtött kivágott képeket,matricákat ragasztjuk be az állatkertbe.
"Az állatok nagyon éhesek. Te leszel a gondozó. Mit adjunk az állatoknak enni?"- minden állatnak rajzolunk vagy ragasztunk ennivalót.