Anyanyelvi Szakmai Centrum ajánlása - környezettudatos nevelés

Környezettudatos nevelés

Mit nem lehet az embertől elvenni?

(a tudását)

Mi utazik a legmesszebb,

mégis a leghamarabb ér oda?

(a gondolat)

Szünet nélkül forog,

sok mindent cipel a hátán,

de forgás közben még soha nem ejtett el semmit.

Mi az?

(a Föld)

Nyelvtörők

Kati kiment a kertbe Kolompért kapálni.

Nincsen olyan szépen szóló szép sípszó, mint a szászsebeszi szépen szóló szép sípszó.

Kerekes kereket kerekít kerekre.

Halász, vadász madarász üres zsebben kotorász.

Szólások és közmondások

Helyén van az esze - megfontolt, okos, bölcsen gondolkodó

Fején találta a szeget - sikerült megoldania egy bonyolultabb feladatot

Koncentrációt fejlesztő mozgásos játékok

Nagyon fontos, hogy játékosan az otthoni környezetben is támogassuk a gyermek fejlődését.

A koncentráció fejlesztése is része ennek a folyamatnak, és hozzájárul, hogy később az iskolában és a hétköznapi tevékenységek közben se legyen majd gond az összpontosítás.

A játék lényege a mozgás és a cselekvés. Mind játékos tevékenységek – így minden gyerek örömmel játssza ezeket, így lesznek igazán hatékonyak.

Mindösszesen annyit kell tennünk, hogy odafigyelve a gyermekre, tényleg rá figyelve, sokat játszunk velük.

1. játék

Mozgáskoordinációs családi játék

A gyerekekkel körbe állunk, terpeszállásban, úgy hogy a lábunk összeérjen.

A feladat, hogy két egymás mellett álló ember összeérő lábát egyszerre kezdje el megemelni. Fontos, hogy figyeljenek egymásra, és ne csússzon szét a lábfejük, ez elősegíti az együttműködési képesség fejlődését. A kör így indul el az egyik irányba, ezt kell a többieknek követniük. A tempón, ha jól megy, idővel lehet gyorsítani is.

Lehet nehezíteni is azzal, hogy közben a kezekben, ellenkező irányban körbemegy egy toll vagy ceruza is.

2. játék

Ketten rajzolni egyet

Párosával, egymással szembe ültetjük le az embereket, és páronként adunk egy ceruzát és egy papírlapot. A ceruzát egyszerre mindkettőjüknek fogniuk kell, így a rajzolás csak "közös megegyezéssel" válik lehetővé. A feladat: egy közös rajzot készíteni, amelyen általunk előre meghatározott dolgok is szerepelnek (a klasszikus változatban egy ház, egy fa és egy kutya, de mást is kijelölhetünk). Rajzolás közben nem beszélhetnek!

3. játék

Zsák búza

Azonosulásra épülő lazító játék. Karnyújtásnyi távolságra, körben állnak a játékosok. A játékvezető által adott instrukció: azt játsszuk, hogy tömött zsák búza vagyunk. A zsák valamilyen oknál fogva kilyukadt, és most folyik ki belőle a búza. Ahogy ürül a zsák, úgy lazulunk el mi is. Végül a zsák - csaknem üresen - ottmarad a földön.

4. játék

Rajzold, amit mondok

A párok egymásnak háttal ülnek, nem látják, csak hallják egymást. A pár egyik tagja kap egy rajzolt formát vagy képet. Erről a képről pontos utasításokat fogalmaz meg a társának úgy, hogy a társa ezt a képet le tudja rajzolni a saját lapján.

5. játék

Ritmusgyakorlatok

  • Járás, lépés egyenletes ritmusra - járás közben gyermekdalok éneklése

- Aki nem lép egyszerre … - járás közben minden lépésre tapsolás énekléssel együtt

- járás közben számlálás egyesével, mindegyikre tapsolás

  • Hangsúlyritmus /járás közben/

- minden másodikra tapsolás

- minden harmadikra tapsolás

- minden negyedikre tapsolás

- páratlan tapsolás, páros dobbantás,

  • Egyszerű ritmusgyakorlatok

- ritmushangszerekkel: cintányér, triangulum, tíkfa

- hétköznapi eszközökkel: két ceruzával, vonalzóval,

  • Nevek ritmusa

- keresztnevek mondogatása ritmusosan

- keresztnevekhez ritmus tapsolása

- ritmushoz nevek kitalálása

  • Kiszámolók mondogatása

- kopogtatással, tapsolással, dobbantással

- szavak kettőzésével a mondókák ismételgetése

  • Versritmusú szólások a kötetlen beszédben

- szópárok gondolatba foglalása billeg-ballag, hébe-hóba, éjjel-nappal, girbe-gurba, lári-fári, mende-monda, körbe-körbe,

- ritmusos szólások gyűjtése, ismételgetése pl.: Itt az árok, most ugorj! Bársony mellény, üres has! Vastag abrosz, vékony ebéd!

Szövegalkotás fejlesztése

A beszéd legmagasabb szintű egységei a mondatok és maga a szöveg. Amikor mondatokat (szöveget) alkotnak óvodásaink, akkor különféle nyelvi szabályokat alkalmaznak, gyakorolják a mellé- és az alárendelést, valamint a különböző kötőszavak használatát.

Talán a két legfontosabb, ami hatással lehet mindezek fejlődésére, a gyerekekkel való minél több beszélgetés és a minél gyakoribb olvasás. Az olvasás – amellett, hogy rendkívül kellemes időtöltés – nagymértékben fejleszti a gondolkodást, a szókincset, alakítja érzelmeinket, ismereteket nyújt.

Bármilyen helyzetben legyen természetes, hogy a szavak jelentését magyarázzuk, még ha nem is kérdeznek rá a gyerekek.

6. játék

Folytasd tovább!

A játék rendkívül egyszerű, ám nagyon hasznos a szövegalkotás, a szókincsbővítés és a kifejezőkészség fejlesztése szempontjából. A feladat során minden egyes kérdés az arra adott válaszból indul ki.

Például:
– Hol jártál ma?
– Az erdőben.
– Mit csináltál ott?
– Sétáltam.
– Láttál valamilyen állatot?
– Igen, egy vaddisznót.
– Mit csinált?
– Evett éppen.
– Mi mindent falatozott?…

A játékból persze senki sem maradhat ki, ám ügyelni kell arra, hogy a kérdések és a válaszok által a történet a lehető legtovább gombolyítható legyen. Némi turpisságot is csempészhetünk a tevékenységbe, így bármikor leállíthatjuk a képzeletbeli események folyását, és szúrópróbaszerűen kérdéseket intézhetünk a gyerekekhez mi magunk (óvodapedagógusok) vagy a csoporttagok egymáshoz is, az eddig elhangzottak alapján.

7. játék

Ismételd el más szavakkal!

A játék résztvevői körben ülnek. A valaki elmond egy tetszőleges rövid történetet. A mellette ülő ugyanezt a történetet más szavakkal ismétli meg, a kikötés az, hogy közben egyetlen egy azonos szó sem használható fel. Aki téveszt, annak kétszer kell történetet ismételnie. Addig játsszuk, amíg mindenki egyszer mesélő és ismétlő is lesz.

8. játék

Hol járunk, mit csinálunk?

Mondjunk egy fogalmat, vagy főnevet a gyermeknek: erdő, hulladék stb. és a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsolódnak ehhez a fogalomhoz.

A fogalmi gondolkodás fejlesztésének egyszerű játéka. A szókincs fejlesztésére is alkalmas. Inkább kisebb gyermekek számára ajánljuk, de ha sikerül nehéz szót kitalálnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele. Gyorsan haladjunk, ne legyen hosszú a gondolkodási idő!

9. játék

Mondatpiramis

Nagyobbaknak ajánljuk.

"Mondatokat fogok neked mondani. Mindig egyre hosszabbodni fognak. Figyelj jól, mert mindig vissza fogok kérdezni egy-egy szóra, ami a mondatban szerepel."

Pl.:

A cica játszik.

Ki játszik?

A cica az egérrel játszik.

Mivel játszik?

A cica a kicsi egérrel játszik.

Milyen egérrel?

A cica a kicsi egérrel játszik a házban.

Hol játszik a cica az egérrel?

A cica unatkozik, ezért a kicsi egérrel játszik a házban.

Miét játszik a cica az egérrel?

10. játék

Mit csinál?

Elkezdjük a mondatot, és be kell fejezni. A mondat végéről mindig egy cselekvést kifejező szó hiányozzon.

PL: A kutya hangosan ...(ugat). Anya a konyhában ...(főz). A gyerekek a labdával ...(labdáznak). Mi a leckét ...(megírjuk). Te a boltban ...(vásárolsz). Ági a kádban ...(fürdik).

Figyeljünk arra, hogy többfajta igealakot használjunk (én, te, ő, mi, ti, ők).

11. játék

Költözés

"Új házba költözünk. Üres még a házunk/ a lakásunk. Rendezzük be!

Mit rakjunk a konyhába? A nappaliba mi kerül? A folyosóra?

A gyerekek érdeklődésének és a beszélgetés aktualitásához függően választhatunk más témakört is.

PL: utazás, vásárlás,

Jó szórakozást és vidám perceket kívánunk!

© 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA