Hírek | 2021. április 8.
Anyanyelvi szakmai centrum ajánlása
6. téma: Tavaszi virágok
2021. április 12. – 2021. április 16.
Amikor a világ éled,
kizöldülnek mezők, rétek.
Bimbó nyílik,
rügy kipattan,
hancúroznak a szabadban.
(tavasz)
* * *
Sárga berek, sárga alkony,
sárga virág nyílt a parton,
s mintha pletykás tündér volna,
hírül adja: itt a gólya
(gólyahír)
* * *
Teregeti sárga szirmát,
büszkén hordja koronáját.
Zöld levelek körülállják,
mint testőrök, úgy vigyázzák.
(nárcisz)
* * *
Selyempelyhes bóbitámat
hordják a szelek,
Szétfújja egy szusszanással
az ügyes gyerek.
(gyermekláncfű)
* * *
Fehér csengettyűk,
zöld levél alatt,
fejüket ringatva,
földig hajlanak.
(Gyöngyvirág)
* * *
Kertben élek, illatozom, én vagyok a szépek szépe.
Aki letép, jól vigyázzon, tövis karcol tenyerébe!
(rózsa)
Szólások és közmondások
Nincsen rózsa tövis nélkül - nincs az életben hiánytalan, tökéletes öröm, zavartalan boldogság
Földbe gyökerezik a lába – mozdulni sem tus az ijedségtől
Ki sem látszik a földből – nagyon kicsi
Egyik kökény, másik galagonya – mind a kettő egyformán hitvány
Piros mint a rózsa - szép, üde arcú leány
Népszokások, babonás jóslások és hiedelmek
Szt. György nap előtt szedett füvek, gallyak és virágok bírnak csak gyógyító erővel.
Május elsején, ha bodzával föl nem virágozzák a házat: betelepszik, a boszorkány.
Az úrnapi oltárokat díszítő virágok, füvek és faágak, minden betegségek ellen készített fürdők hasznos eszközei.
Mondat fonetikai eszközök használatának gyakorlása
Cél a beszédszituációhoz leginkább illő beszédmód alkalmazása. Mindezt segíthetjük hangerőváltási játékokkal (mondd halkabban, hangosabban), hangsúlyjátékokkal (Emeld fel a kezed! nem ugyanúgy hangsúlyozunk minden esetben és minden szituációban), hangszíngyakorlatokkal (állatok hangjának utánzása különböző hangszínnel) és ritmusgyakorlatokkal.
Ritmusgyakorlatok
A ritmusgyakorlatok segítségével fejleszthetjük a gyermekek beszédét, mozgását, téri tájékozódását (jobb és bal irányokat), illetve az idői tájékozódását is, mivel a mozgás és a beszéd észlelése (és az ezekhez való alkalmazkodás) bizonyos időhatárok között történik, amit a ritmus foglal keretbe.
-
Járás, lépés egyenletes ritmusra - járás közben gyermekdalok éneklése pl.: Aki nem lép egyszerre… - járás közben minden lépésre tapsolás énekléssel együtt - járás közben számlálás egyesével, mindegyikre tapsolás
-
Hangsúlyritmus (járás közben)
-
minden másodikra tapsolás
-
minden harmadikra tapsolás
-
minden negyedikre tapsolás
-
páratlan tapsolás, páros dobbantás
-
1-3. tapsolás, 4. dobbantás
-
1-3. dobbantás, 4. tapsolás
-
ti-ti, tá ismétlése
-
egyszerű ritmusok tapsolása egyenletes járás közben
-
Nevek ritmusa - keresztnevek mondogatása ritmusosan, - keresztnevekhez ritmus tapsolása, - ritmushoz nevek kitalálása
-
Kiszámolók mondogatása - kopogtatással, tapsolással, dobbantással; - szavak kettőzésével a mondókák ismételgetése.
-
Versritmusú szólások a kötetlen beszédben - szópárok gondolatba foglalása billeg-ballag, hébe-hóba, éjjel-nappal, girbe-gurba, lári-fári, mende-monda, körbe-körbe; - összefüggő szöveg alkotása szópárok alkalmazásával. - ritmusos szólások gyűjtése, ismételgetése. Pl.: Bársony mellény, üres has! Vastag abrosz, vékony ebéd!
-
Szópárok, szókapcsolatok és szövegek olvasása az időtartam gyakorlására - lópokróc-robotol, parazsat-szállását, dörömböl-csömörről, - szálló szellővel, koromfekete színekkel, gyönyörűen kinyílott.
-
Ki tudja a leggyorsabban, a hangokat pontosan képezve elmondani?
Az a feladat, hogy először lassan, majd egyre gyorsabban, tiszta kiejtéssel elmondjuk.
be-de-be-de-bá ká-ga-ká-ga-lá, be-de-be-de-ba ká-ga-ká-ga-la,
be-de-be-de-bo ká-ga-ká-ga-lo, be-de-be-de-bu ká-ga-ká-ga-lu
(a gyorsasági gyakorlatok a szervek gyors mozgását fejlesztik, a zöngés és zöngétlen msh.-k hallás utáni jól elkülönítését)
-
Ritmusgyakorlatok jól ritmizálható versek mondásával: - erősen ritmizálva a tartalom rovására, - gyengébben ritmizálva a tartalom kiemelésével, - egészen visszafogott ritmusban, elsősorban a tartalomra figyelve.