Hírek | 2020. április 11.
Téma: A barátság hete
Külső világ tevékeny megismerése környezeti tartalommal
A barátság hete
A húsvétot követő vasárnap a néphagyományban „Fehérvasárnap” elnevezést kapta.
Fehérvasárnap jellegzetes szokása volt a komálás, mátkálás, vésározás, a fiatalok szertartásos barátságkötése, amit tojás- vagy komatál cserével pecsételték meg. A barátság néha a férjhezmenetelig tartott, de egész életre szólhatott, különösen, ha később keresztkomák is lettek. A komatálon többnyire hímes tojás vagy piros tojás, sütemény, gyümölcs és bor volt. A nagyobb lányok a kisebbekkel küldték el választott barátnőjükhöz a komatálat, amelyet a „Komatálat hoztam”- kezdetű vers vagy ének kíséretében adtak át.
Fehérvasárnapi komatálcsere (link)
Ezen a héten beszélgessünk a gyerekekkel a barátságról. Mesélhetünk nekik a saját barátainkról, gyerekkori barátságokról, a velük kapcsolatos élményeinkről, és arról is, miért fontosak a barátok az életünkben. Megmutathatunk nekik régi fényképeket is, ahol együtt vagyunk a barátainkkal. Megkérdezhetjük őket, kik a barátaik, miért szeretik őket. Készíthetünk közösen ajándékokat a barátainknak, vagy írhatunk nekik levelet is.
Külső világ tevékeny megismerése matematikai tartalommal
„Komatál készítő”- játék: figyelem, vizuális emlékezet, fejlesztése, számfogalom alakítása, tőszámnevek
Eszközök: 2db tál, vagy tányér, néhány húsvétról megmaradt hímes tojás, gyümölcsök, kekszek, aprósütemények.
Az egyik tálba beleteszünk néhány süteményt, gyümölcsöt, tojást. A gyerekek megnézik, megfigyelik, mit tettünk a tálba. (30 másodpercig). Ezután egy kendővel letakarjuk. Emlékezzenek vissza, mit tettünk bele, és az előttük lévő üres tálba tegyék bele ugyanazokat a tárgyakat. A 3-4 évesekkel kezdjük a játékot 2-3 tárggyal, és növeljük az elemszámot addig, amíg a gyerekeknek sikerül a feladat. Kérjük meg a gyerekeket, hogy ők is készítsenek össze nekünk egy tálat, amelyet aztán mi próbálunk emlékezetünkre hagyatkozva összeállítani.
„Tojás kiállítás”: érzékelés, figyelem, megfigyelőképesség fejlesztése, a pár fogalmának kialakítása
Eszközök: 8-10 db hímes tojás
A húsvétról megmaradt hímes tojásokat párosítjuk össze.
Szempontok a párosításhoz: ugyanolyan színű, ugyanolyan mintázatú, ugyanakkora méretű, ugyanolyan technikával készült.
„Barátok”- párosító játék: a pár fogalmának kialakítása, érzékelés, figyelem, megfigyelőképesség
Keressünk a lakásban olya tárgyakat, amelyek legalább 1 tulajdonságukban hasonlítanak, vagy megegyezőek. Például:2 fazék, 2 cipő 2 ceruza. Lehetnek a színükben, vagy a formájukban is hasonlóak, vagy megegyezőek. Pl.: labda és üveggolyó, fakanál és fából készült építőjáték, stb.
Rajzolás, mintázás, festés, kézimunka
Készítsenek a gyerekek ajándékot (rajzot, festményt) barátaiknak, és küldjük el nekik az interneten.
Kalap készítése
Papírtányérból készítsenek a gyerekek kalapot. Fotózzuk le őket, és küldjük el a fényképet ajándékba a barátaiknak emailen.
Ének – zene, énekes játék, gyermektánc
Zenehallgatás:
Frederic Chopin: Tavaszi keringő (link)
Énekes játékok:
Komatálat hoztam (link)
Kis kece lányom (link)
Húzz-húzz engemet (link)
Verselés-mesélés
Mesék:
Lázár Ervin: A nagyravágyó feketerigó (link)
A béka a kolbász és az egér - magyar népmese (link)
Versek:
Népköltés: Április bolondja
Április bolondja,
Felment a toronyba,
Megkérdezte:
– Hány óra?
Fél tizenkettő;
Bolond ez a kettő.
Ranschburg Jenő: Barátság, szerelem
Tudom, apu, a „szép időkben”
egyet szeretni volt divatba'.
Én öt lányba vagyok szerelmes,
legjobb barátom Zsolti, hatba.
Neki most eggyel több jutott, de
megígéred, hogy nem nevetsz ki?
barátommal egy nő miatt, csak
nem fogok mindjárt összeveszni!
Kiss Ottó: Végtelen
A madzagnak két vége van,
de ha összekötöm őket,
akkor a madzagból egy kör lesz,
és a körnek egyetlen vége sincsen,
de úgy is lehet mondani,
hogy a kör végtelen.
És még egy dolog van, ami végtelen,
az pedig az Emese és az én barátságom,
mert mi is összekötöttük a sorsunkat,
és olyan szorosra kötöttük össze,
hogy azt már soha többé nem lehet eloldozni.
Mozgás
"Tornázzatok együtt a gyerekekkel!" (link)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |