Hírek | 2020. június 4.
Téma: Környezettudatos nevelés
A gyermekkor benyomásai, élményei meghatározzák felnőttkorunk gondolkodásmódját, életmódját. Élményeken, fizikai kontaktuson át szívják magukba a legtöbb információt.
Nekünk, felnőtteknek pedig felelősségünk, hogy segítségünkkel a gyermek bensőséges kapcsolatot tudjon kialakítani természeti környezetével. Elég, ha egyszerűen csak rá tud csodálkozni, ha megérinti a kezével, ha felfigyel szépségére. Már meg is ismerte, megszerette, értékké vált számára, és képes lesz vigyázni rá.
Külső világ tevékeny megismerése környezeti tartalommal
Környezettudatosság gyermekkel
Amellett, hogy mi magunk igyekszünk környezettudatosan élni, érdemes a gyerekeknek is időben megtanítani, mit is jelent mindez. Hiszen sokkal könnyebb továbbvinni egy, a gyermekkorban kialakult jó gyakorlatot, mint berögződött szokásokat felnőttként megváltoztatni.
Meséljünk neki arról, honnan jön az étel!
Hogyan készül? Mivel jár a termelése? Milyen távolságról hozzák? Mennyi energiát emészt fel a gyártása? Mekkora területeket, mennyi vizet használunk hozzá?
Mind-mind egy külön érdekes téma, amit a gyermek korának megfelelően elmesélhetünk neki. Tudunk beszélni arról, mennyi csomagolóanyag kerül a kukába, mennyi zöld hulladék a komposztálóba, amikor ételt vásárolunk vagy készítünk.
Piacozzunk, főzzünk együtt!
A piacozás az egyik legjobb móka, így nagy élmény lesz kiválasztani a heti főzéshez az alapanyagokat. Próbáljunk szezonális zöldségeket vásárolni vagy termeszteni. Ha gyümölcsökről beszélgetünk, elmondhatjuk, hogy a narancs vagy az ananász nagyon messziről jön, az alma, a körte, az eper, a málna viszont nálunk is megterem. A „szedd magad!” program, szórakoztató családi program, és a városi gyerek is közelebb kerülhet általa a gyümölcstermesztéshez. Sőt, valószínűleg a maga által gyűjtött epret vagy almát nagyobb lelkesedéssel fogja megkóstolni.
Szelektív szemétgyűjtés.
Nos, talán ez tűnik a legkönnyebbnek, mégis a gyakorlatban ez bizonyul a legnehezebbnek. Ha már a műanyagpalackokat hajlandóak vagyunk szelektálni a többi, háztartásunkban jelentkező hulladéktól és külön kukába dobni azokat, máris megtettük az első lépést.
Műanyag tárgyak és eszközök minimálisra csökkentése az otthonunkban.
Azzal, hogy olyan használati cikkeket szerzünk be és alkalmazunk, amelyek nem műanyagból, hanem esetleg fából vagy üvegből készülnek, máris egészségesebbé tesszük a közvetlen környezetünket.
Takarékoskodjunk a vízzel!
Mesélhetünk neki arról, hogy a zuhanyzás környezetbarátabb a fürdésnél, a kert locsolásához pedig gyűjthettek az egyik homokozó vödrébe esővizet.
Az utolsó kapcsolja le a lámpát!
Ezt minden gyerek hamar megtanulja: amelyik helyiségben nem tartózkodunk, ott ne égessük feleslegesen a villanyt! Amint feléri a villanykapcsolót, ez lehet is akár az ő feladata. Örülni fog, hogy újra és újra megmutathatja, hogy ő már egyedül le tudja oltani
Újrahasznosítás, kézműves foglalkozás.
A legtöbb gyerek szeret kézműveskedni. Ehhez sem kell mindig új alapanyagokat vásárolni, készítsünk inkább valamit a hulladékok felhasználásával! pl. a petpalackok, újságpapírok, joghurtos és Tetra-dobozok
Utazzunk okosan!
Tartsunk autómentes napokat, a közeli boltba sétálva vagy biciklivel menjetek! Jót tesz a gyereknek az is, ha megismerkedik a városi tömegközlekedéssel, nekik ez játék és ismeretterjesztés. A távolabb élő nagyihoz is lehet időnként vonattal utazni.
Komposztáljunk!
A hiedelmekkel ellentétben komposztálni bárhol lehet. Akár egy panellakásban is. A komposztba kerülhetnek a szerves hulladékok, amelyek egy főzés után megmaradnak. A gyerek így nyomon követheti a természet körforgását, hogy hogyan válik a gyümölcs héjából komposzt, ami visszakerül a földbe, táplálja a növényeket, és új termésekhez segíti hozzá a kertet.
Gondozzunk egy kis konyhakertet együtt!
Mag, palánta, föld, napsütés, locsolás, gazolás… csupa olyan fogalmak, amelyekkel egy kisgyerek örömmel megismerkedik. A legegyszerűbb paradicsomot, bazsalikomot és cukkinit termeszteni. A babról csíráztatás is nagyon látványos és emlékezetes a gyerekek számára. Ha van egy saját feladata a folyamatban, ami ráadásul rendszeresen ismétlődik, pl. a locsolás, akkor a végeredménynek is jobban fog örülni.
Tudjátok-e, hogy mi az a „Föld Anya”?
A hely, ahol élünk, az otthonunk a Föld, a kék bolygó.
Tudjátok-e, hogy miért nevezzük a Földünket kék bolygónak?
Mert Földünknek több, mint a felét víz borítja (tengerek, óceánok), olyan sok, hogy ha űrhajósok lennénk és a világűrben kipillantanánk az űrhajónk ablakából, akkor egy csodálatos, kék színű bolygót látnánk. A mi Földünket!
Hogyan ártunk mi emberek a Földünknek?
Szennyezzük a levegőt, vizeinket, a talajt, kivágjuk a fákat. Elborítjuk hulladékkal (egy nagy szeméttelep még a világűrből is látszik). Kipusztítjuk az élővilágot. Sok élőlénynek tönkretesszük az élőhelyét.
Miért lenne fontos, hogy vigyázzunk a környezetünkre, pl.: a levegőre, a vízre?
Mert szükségesek az életben maradásunkhoz, a levegőt belélegezzük, a vizet mindennap isszuk, fürdünk benne és mert ez az egy élőhelyünk van, ha tönkretesszük, nem lesz helyette másik.
Külső világ tevékeny megismerése matematikai tartalommal
1. játék: Célba dobás
Üres konzervdobozokból vagy pet palackokból várat építünk. Ezt kell célba gurítással vagy célba dobással ledönteni. Az a győztes, aki egyszeri gurítással vagy dobással a legtöbbet dönti el. meg is számláljuk az eredményt.
2. játék: Nyomkövető játék
A gyermek láb- és tenyérlenyomatát elkészítjük színes papírokból vagy festéssel. A lábnyomokat a padlóra ragasztjuk, úgy hogy végig léphető legyen.
A lépés irányát meghatározza a lábfej iránya. A kéznyomatokat a szekrény oldalára erősítjük. A lábnyomok a tenyérnyomokhoz vezethetnek kacskaringós úton. Hogy izgalmasabb legyen a játék, az út végére kincset i elrejthetünk.
Az alak- és formaállandóság mellett a bal és a jobb tudatosítása, gyakorlása történik a játékban. Fejleszti a térirányok, a távolság észlelését.
3. játék: Kincskereső
A talajra rajzoljunk vagy ragasszunk 5x5-ös, jól bejárható négyzethálót, ahova elrejtünk egy kincset.
A játékot ketten játszhatják, az egyik a kincset keresi, a másik irányítva segít annak megtalálásában. Az irányító elhelyezi a kincset az egyik négyzetben, kijelöli az induló négyzetet, majd irányítani kezd: kettőt lépj előre, fordulj jobbra, egyet lépj hátra,...
Társa ügyes irányításával elér a kincshez. Megismételhető a játék szerepcserével, amíg kedvük lelik ebben.
Nagyobbak megpróbálhatják becsukott szemmel is.
A játék segít a tájékozódásban, az utasítás pontos betartásával. Hatással van a figyelem fejlődésére, az együttes, összehangolt játékra.
Árnyjáték
A gyerekek az árnyjáték segítségével nagyon sok ismeretet szereznek a testükről, annak körvonaláról, mozgás közbeni helyzetéről. Mindez a testséma fejlesztés része ami a megfelelő téri tájékozódás kialakulásának feltétele.
Az árnyjáték az egyik legegyszerűbb és legjobb szórakozás, amelyet nagyon sokféle módon játszhatunk. Segítségével észrevétlenül ismerkedhetnek meg a gyerekek a nap, mint égitest tulajdonságaival. Megtapasztalhatják, hogy az árnyék csak akkor bújik elő, ha a nap is látszik, és egy napon belül is változik az árnyékunk elhelyezkedése, mérete.
1. játék: Árnyjáték – árnyékfogó
Ezt a fogójátékot természetesen csak napsütéses időben tudjuk játszani. Kiválasztunk egy fogót, aki kergeti a többieket. Úgy kaphatja el őket, hogy rálép az árnyékukra. Akinek az árnyékára lépett, az lesz a következő fogó.
2. játék: Árnyjáték
Játszhatjuk azt, hogy egy kisgyerek árnyékát figyeljük, és amilyen mozdulatot tesz, azt utánozzuk mindannyian. Ösztönözzük a gyerekeket arra, hogy csak az árnyékot figyeljék és az alapján találják ki, hogy melyik testrészüket hová kell helyezni.
Egy másik módja a játéknak, ha különböző utasításokat adunk a gyerekeknek: az árnyékotok most tapsoljon, ugráljon, táncoljon, fogjon kezet egy másik árnyékkal, álljon egy lábon, terpeszben, fusson helyben, tapsoljon….stb. Érdekes tapasztalat lehet megfigyelni, hogy az árnyékunk néha már akkor összeér, amikor a valódi testünk még nem.
Zenehallgatás
Kevés olyan magával ragadó dolog létezik a zenében, mint a természet megidézése. A ragyogó ég, a virágzó fák, a madarak csiripelése, a tavasz szépsége, élettel teli hangulata sok zeneszerzőt megragadott.
Napfelkelte
Edward Grieg - Peer Gynt Suite No.1, Hajnal (link)
Népszerű koncert zenévé vált. Nagyon sok filmben is felhasználták ez t a szvittet.
Richard Strauss - Imigyen szóla Zarathustra (link)
Amikor bemutatták a művet nagyon sokan felemásan vélekedett róla. Sokaknak nem tetszett, míg mások rajongtak érte.
Hajnal
Hajnal a Moszkva folyó felett (link)
A reggeli madárdal és a folyó lenyűgöző látványa inspirált. A fafúvósok finom, melankolikus dallamai és a súlytalan kíséret inkább pasztorálszerű, mint városi hangulatot teremtenek.
Természet hangjai
Frédéric Chopin - Tavaszi keringő (link)
Felix Bartholdy Mendelssohn: Spring song (link)
Víz
Georg Friderich Händel - Vízizene (link)
1. György brit uralkodó ünnepséget rendezett a Temzén. 50 zenész játszotta a művet, akik hajóval csatlakoztak a királyhoz. Az uralkodónak állítólag annyira tetszett, hogy még háromszor eljátszatta Händel művét az út során.
Smetana - Moldva (link)
A hullámzó járású Moldvát egy teljes zenekar szólaltatja meg.
A Moldva eredetét és folyását hallhatjátok, partvidékének minden szépségével együtt (meleg vizű forrás előtörése, a hideg vizű forrást a klarinét hangja érzékelteti).
Vihar
Beethoven VI., Pastorale szimfóniája (link)
Szerencsére ez a vihar nem katasztrófával, hanem derűs fordulattal ér véget, a vihar elmúltával kisüt a nap.
Mesék és versek
Zelk Zoltán: Párácska (link)
Zelk Zoltán: A tölgyfa születésnapja (link)
Fésűs Éva: A büszke tölgyfa (link)
Magyar népmesék: A háromágú tölgyfa tündére (link)
Fésűs Éva: A pajkos napsugár (link)
Tordon Ákos: Kökény király lakodalma (link)
Kányádi Sándor: A tavon
Szúnyog zirreg a tó fölött,
bűvöli a béka.
Alig várja, hogy leszálljon
elé a zsombékra.
– Szállj már alább, gyere, gyere,
ne félj tőlem, szentem!
Szúnyogot én már náladnál
nagyobbat is nyeltem.
Így biztatja a szúnyogot
meredt szemű béka,
amikor a tóra vetül
a gólya árnyéka.
Ám a béka se lát, se hall:
– Ne félj, szúnyog úrfi!
Hamm, bekaplak, de hálából
megtanítlak úszni.
Ugrik is már, és a szúnyog
mintha nem lett volna.
De a gólya sem hiába
szállott le a tóra.
Csőre villan, mint a penge,
csattan, mint az ostor:
nyakon csípi béka úrfit,
s viszi szúnyogostól.
*
Zelk Zoltán: A kis kertész
Kora reggel talpon vagyok,
kis kertembe kiszaladok,
várnak énrám a virágok,
rózsák, szegfűk, tulipánok.
Hogyha beszélni tudnának,
tán jóreggelt kívánnának,
hangos szóval köszönnének
szomszéd kertnek, napnak, szélnek.
De én így is értem őket,
látom, milyen vígan nőnek,
látom, milyen vígan élnek –
színnel, illattal beszélnek.
Este alusznak a fák is,
mind elalszik a virág is,
nincs paplanuk, nincs párnájuk,
mégis gyönyörű az álmuk.
*
Nemes Nagy Ágnes: Tavaszi felhők
Bodzavirágból, bodzavirágból
hullik a, hullik a sárga virágpor.
Fönt meg a felhők szállnak az égen,
bodzafehéren, bodzafehéren.
Szállj, szállj felhő,
pamacsos,
hullj le, te zápor,
aranyos,
hullj le, te zápor,
égi virágpor
égen nyíló bodzavirágból.
*
Zelk Zoltán: Megfogtam egy magocskát
Megfogtam egy magocskát,
(összecsippentjük az egyik kezünk mutatóujját)
Fúrok neki lyukacskát,
(másik kezünk mutatóujjával lyukat fúrunk magunk elé a földre)
beleteszem,
(beletevés imitálása)
betemetem,
(előbb az egyik aztán a másik kezünkkel betemető mozdulatot végzünk, a „lyuk” felett )
gereblyézem,
(egyik kezünk ujjait behajlítva végezzük a gereblyéző mozdulatot)
öntözgetem.
(öntöző mozdulatok)
Megsüti a napocska.
(két kezünkkel karikát rajzolunk a levegőbe)
Kibújik,
(hüvelyujjunk kibújik az öklünkből felfelé)
nő a szára,
(kinyújtjuk a többi ujjunkat, majd összezárjuk a tenyerünket és virágformára szétnyitjuk)
akkor a szél megfújja,
(ráfújunk a képzeletbeli virágra)
elrepül a magocska.
(ujjainkat mozgatjuk felfelé)
Mondókák
Kis kertemben uborka, reá kapott a róka.
Megállj, róka megleslek, Komáromba vitetlek!
*
Kecske ment a kiskertbe, a káposztát megette.
Siess kecske, ugorj ki! Jön a gazda megfogni!
*
Ásó, kapa, gyertek,
ássuk fel a kertet!
*
Csigabiga bácsi, bújjál ki,
szántunk, vetünk, boronálunk ideki!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |