Hírek | 2020. május 21.
Téma: Közlekedési eszközök
A közlekedésre neveléssel rendszeresen és folyamatosan kell foglalkoznunk az óvodáskorban, mert ez a témakör elég széles ahhoz, hogy ne csak egy-két alkalommal, hanem folyamatosan kerüljön feldolgozásra a gyermek életében.
A mindennapokban folyamatosan fejleszthető, felkészítve a gyermeket a majdani önálló közlekedésre. A terület eredményes fejlesztéséhez szükség van sok cselekedtetésre, gazdag szemléltetésre, ismétlődő gyakorlati alkalmazásra, valamint a téma sokoldalú, komplex feldolgozására.
Külső világ tevékeny megismerése környezeti tartalommal
1. tevékenység: Beszélgessünk a közlekedési eszközökről
Hogyan közlekedhetünk?
Milyen közlekedési eszközöket ismersz?
Hol közlekednek a járművek?
Milyen közlekedési eszközöket ismersz?
Közlekedés a földön
Közlekedés a vízen
Közlekedés a levegőben
Szolgálati közlekedési eszközök
Építkezésekhez használt közlekedési eszközök
Lehetőség szerint sétáljunk a friss levegőn és figyeljük meg az egyes közlekedési eszközöket a városban.
2. tevékenység. „Földön, vízen, levegőben”
Egymásnak dobjuk a labdát miközben azt mondjuk, hogy pl.: föld. Ekkor egy földön közlekedő járművet kell mondania a gyermeknek. A víz esetében egy vízi járművet, még a levegő szó elhangzását követően egy levegőben közlekedő járművet kell mondania.
3. tevékenység: „Ki vezeti?”
A játék szabályai ugyanazok, mint az előző esetében, csupán ebben az esetben az egyes közlekedési eszközök vezetőit nevezzük meg: sofőr, hajós kapitány, mozdonyvezető, pilóta…
4. tevékenység: Közlekedésre nevelés
Az út részei:
- járda, úttest, kik és hol közlekednek. Biztonságos gyerekoldal – mindig a fal mellett!
Átkelés az úttesten:
- Melyik mód a legbiztonságosabb?
- Hol kelhet át a gyalogos biztonságosan az úttesten? (lámpás gyalogátkelőhely, kijelölt gyalogátkelőhely)
Az úttesten való biztonságos átkelés megfelelő sorrendje:
-
A járdaszegélynél meg kell állni! De mindig egy nagy lépéssel beljebb kell állni a járdaszegélytől.
-
A forgalom mindkét irányába többször figyelmesen körül kell nézni! Helyes sorrend: balra – jobbra – balra. Ha egyirányú utcában mész át, akkor figyeld meg, melyik irányból jönnek az autók! Ettől függ, hogy melyik irányba kell nézned az egyirányú utcában.
-
Hallgasd a gépkocsik és más, feléd közelítő járművek zaját is!
-
Meg kell várni, míg a járművek megállnak!
-
Fel kell venni a szemkontaktust az autó vezetőjével, hogy meggyőződhess arról, hogy a vezető érzékeli az átkelési szándékot!
-
Egyenesen, a lehető legrövidebb vonalban kell átmenni az úton!
-
Nem szabad futni!
Külső világ tevékeny megismerése matematikai tartalommal
1. játék: Válogasd ki a közlekedési eszközöket
Válogassák szét az autókat, vonatokat, mentő- és tűzoltó autókat, repülőket stb. a következő követelmények alapján:
- Hol közlekedik?
- Melyik járművel utazhatunk távolabbra?
- Mennyi utas fér el benne?
Számolják meg, az egyes csoportok elemeinek számát. Ha átkerül egy közlekedési eszköz a másik csoportba, számolják meg hogy mennyi közlekedési eszköz volt és mennyi lett most az adott csoportban.
2. játék: „Milyen messze van tőlem?” „Hány lépést kell tennem, hogy elérjem?”
Ebben a távolságbecslő játékban a szabály az, hogy tippeljék meg a különböző tárgyak, játékok stb. távolságát. Kinek kell többet lépnie a kisebb vagy a nagyobb gyermeknek? Gyereknek, vagy a felnőttnek?
3. játék: Formák keresése, megnevezése, különböző formákból járművek építése
4. játék: Memóriajáték a közlekedési eszközökkel (link)
5. játék: Járművek és árnyképeik (link)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Ének
Megy a kocsi, fut a kocsi (link)
Jön a kocsi most érkeztünk (link)
Zenehallgatás
Zenekuckó együttes: Biciklire szálltam (link)
Halász Judit: Helikoffer (link)
Által mennék én a Tiszán (link)
Gryllus Vilmos: Bicikli (link)
Gryllus Vilmos: Traktor (link)
Buborék együttes: Közlekedési jelzőtáblák (link)
Mesék
Donászy Magda – Tapsi és a villanyrendőr (link)
V. Szutyejev – A kis hajó (link)
V. Szutyejev – A négy kis ezermester (link)
Közlekedj okosan 1. (link)
Közlekedj okosan 2. (link)
Anyanyelvi játék
1. játék: Szólánc játék:
Mondunk egy járművet, a gyerek megismétli és mond még egyet. Mi most már mindkettőt ismételjük, és mondunk, egy újabbat, majd a gyerek következik, és így tovább…
2. játék: Mi a közös bennük?
Járműveket sorolunk, a gyermeknek pedig meg kell állapítania, hogy mi a közös bennük. Pl.:
- hajó, komp, vitorlás = vízi közlekedési eszköz
- motoros repülő, utasszállító repülő, léghajó = légi közlekedési eszközök
- villamos, vonat, metró = sínen közlekedik
3. játék: Barkóba
A közlekedés témakörében.
4. játék: Kakukktojás
4-5 járművet sorolunk, közé pedig egy másik, oda nem illő szót is beteszünk, pl.: autó, bicikli szék, repülő, busz. Mi nem illik a sorba?
Mondókák és versek
Megy a hajó a Dunán,
Lemaradt a kapitány.
Kiabál, trombitál,
De a hajó meg nem áll.
*
Poros úton kocsi zörög,
A kereke gyorsan pörög.
Sári néni vezeti,
Aki látja, neveti.
*
Enyedi György - A vonat
Si-ha-ha-ha, fut a vonat,
repíti az utasokat.
Ha hegynek megy, a kerekek
ezt suttogják: "Se-gít-se-tek!"
Ám ha völgyben vígan szalad,
füstje keskeny ezüstszalag.
S ha a völgyet már megunta,
besurran az alagútba!
*
Tamkó Sirató Károly - Csöpp kis Márta
Úttest szélén rendőr lámpa,
Mellette a csöpp kis Márta.
Mondd meg, mondd meg rendőr lámpa,
Hogy keljen át csöpp kis Márta.
Megszólal a rendőr lámpa,
Ide figyelj csöpp kis Márta!
Amikor a fényem piros,
Akkor elindulni tilos!
Ha sárga a lámpám fénye,
A járdáról ne lépj le!
De ha lámpám zöldet mutat,
Szabaddá tettem az utat.
Egyenest a célnak tartva,
Indulj át a túlsó partra.
Szaporán szedd ám a lábad,
Mert a sok autó nem várhat.
Túloldalra megérkezvén,
Küldj egy búcsú mosolyt felém.
Én és a te jó anyukád,
Vigyáztunk mi mostan reád.
Megértette csöpp kis Márta,
Mit mondott a rendőr lámpa.
És integetve ment útjára,
Szia, szia rendőr lámpa.
*
Szalai Borbála - Indulhat a vonatunk
Rajzoltam egy vonatot
a vonatra ablakot
ablakra egy nagypapát
ölébe egy unokát
Én vagyok az unoka
nagyapám a nagypapa
az ablakban mi vagyunk
indulhat a vonatunk
*
Weöres Sándor - Repülő
Mi repül ott oly magasra,
felhőknél is magasabbra?
Csőre sincsen, szeme sincsen,
farkán egy szál tolla sincsen.
Ezüst szárny szépen ragyog,
két oldalán kis ablakok.
Repülőgép suhan ott el,
S mellette a helikopter.
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
1. tevékenység: Repülő hajtogatása
2. tevékenység: Repülőgép készítése hulladék anyag újrahasznosításával
3. tevékenység: Autó, vonat és rakéta készítése hulladék anyag újrahasznosításával
4. tevékenység: Tutaj készítése
Mozgás
1. tevékenység: Az egész testet megmozgató felüdítő, élénkítő mozgásos mondóka
A mondókát olyan tempóba mondjuk, hogy a mozdulatokat meg tudjuk valósítani pontosan, célirányosan.
Biciklire szálltam,
(a földön ülve lábainkkal tekerjük a biciklinket)
megfájdult a hátam.
(lábak kinyújtása, felülés, a hát kiegyenesítése, kezeink a derekunkra tesszük)
Repülőre ültem,
(ülve, karok oldalsó tartásban)
nagyon elszédültem.
(ülésben jobbra-balra dülöngélünk)
Csónakkal mentem,
(kezeinkkel evezünk)
sajnos vízbe estem.
(felállunk, kezeinket lerázzuk)
Máskor ha sietek,
inkább gyalog megyek.
(helyben járás)
2. tevékenység: Tutaj a hullámokon
Üljünk egy székre, mintha a tutajban ülnénk. Fogjuk meg a képzeletbeli evezőnket. Ha az „Anya kapitány” azt mondja, hogy jobbra, akkor dőljünk jobb irányba! (balra, előre, hátra) Vigyázzunk, mert csapkodnak a hullámok, felborulhat a tutajunk, elúszhat az evezőnk, ha nem figyeltek!
3.tevékenység: Izgő-mozgó torna (link)
Melléklet: